Gotland tar plats i New York med Bergman, mat och design

Första veckan i november faller ljuset på destinationen Gotland i New York.  Med en designutställning och en Bergmanfestival, som invigs av Liv Ullman, ska fler amerikaner få upp ögonen för Gotland. Bland annat kommer två Bergmandokumentärer som aldrig tidigare setts av en allmän publik att visas. Utställningen exponerar internationellt kända gotländska designers och deras arbeten i gotländska material. Restaurang Aquavit kompletterar veckan med en gotlandsmeny. ”Gotland in New York” är resultatet av ett samarbete mellan VisitSweden, Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New York, Gotlands län och Region Gotland.

Svensk-Amerikanska Handelskammarens fjärde årliga och gröna konferens i New York, the Green Summit, fokuserar i år på mat och hållbar matproduktion, ”From Farm to Fork”. I samband med konferensen har Gotland fått chansen att marknadsföra sig i USA i större omfattning än tidigare. Därför satsar VisitSweden, Handelskammaren, Gotlands län och Region Gotland på att lyfta Gotland som ett gott exempel och som en destination för medvetna och köpstarka amerikanska resenärer.

- Gotland som resmål har ett utbud som attraherar amerikaner, med unika historiska attraktioner, kultur, design, natur och mattraditioner i kombination med en progressiv och ekologisk livsstil. Det senaste året har amerikanska resemedier skrivit mycket om Gotland som en ny och spännande destination, säger Lotta Thiringer, chef för VisitSwedens kontor i USA.

Designutställningen kureras av Skulpturfabriken på Gotland, och visas på Scandinavia House. Utställningen omfattar nationellt och internationellt kända gotländska designers och deras arbeten i gotländska material som sten, trä, betong och ull. Bergmanfestivalen kommer att visa två av de spelfilmer som spelats in på Gotland, Skammen och Persona. Festivalen kröns av två aldrig tidigare visade dokumentärfilmer, som Ingmar Bergman själv spelat in på sitt Fårö.

VisitSweden ansvarar för att marknadsföra Sverige på den amerikanska marknaden och riktar sig till potentiella resenärer med hjälp av bland annat PR och sociala medier. Genom att inspirera livsstils-, kultur- och resemedier ska fler journalister skriva om destinationen Gotland. Utvalda researrangörer ska också intresseras. I USA riktas marknadsföringen primärt mot resenärer över 50 år, den så kallade rekordgenerationen.

- Resandet från USA håller på att återhämta sig och Sverige blir allt mer attraktivt för amerikanska besökare. Med starka profilområden som mat, mode, film, musik och design, som stärker Sverigebilden, väl utvecklade destinationer och en bra tillgänglighet kan vi hjälpa amerikanerna att få upp ögonen också för Gotland, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden.

- För Gotland är detta en unik möjlighet att marknadsföra sig utanför Europa och visa upp den miljö som länge attraherat människor som är intresserade av konst, kultur och miljö. Gotland in New York blir ett spännande möte mellan två öar, som delvis är varandras motpoler, säger Cecilia Schelin Seidegård, landshövding i Gotlands län.

Gotland in New York, program

30 oktober – 2 november
Gotlandsutställning på Scandinavia House, American-Scandinavian Foundations samlingsplats för skandinavisk kultur. Utställningen visar moderna designföremål av internationell klass framtagna av kända gotländska designer som arbetar i lokala material som trä, kalksten, betong och ull. Utställningen sammanställs av Skulpturfabriken på Gotland.

30-31 oktober
Bergmanfestival på Scandinavia House
Filmerna Persona och Skammen, som båda ingår i Bergmans filmkanon och har spelats in i gotländsk miljö, samt två dokumentärer från Fårö visas. Liv Ullman invigningstalar. Professor emerita Birgitta Steene håller ett Bergmanseminarium. Bergmanstiftelsen/Bergmangårdarna står för programurvalet.

30 oktober – 5 november
Gotlandsvecka på restaurang Aquavit i New York.

Gotland in New York, samarbetspartners
VisitSweden, Svensk-Amerikanska Handelskammaren i New York, Länsstyrelsen i Gotlands län, Region Gotland, Cementa, Fri Kommunikation och Restaurang Aquavit.

För ytterligare information, kontakta
Lotta Thiringer, landchef marknad USA på VisitSweden, tel +1 212 885 97 20, lotta.thiringer@visitsweden.com
Lena Calderon, projektsamordnare Gotland, tel 0735-17 35 55, lena.calderon@frikommunikation.se
Thomas Brühl, vd VisitSweden, tel 08-789 10 00, thomas.bruhl@visitsweden.com
Ulla Pettersson, internationell strateg, Region Gotland, tel 070-44 77 431, ulla.pettersson@gotland.se

• thomas brühl
  • turism
  • turistsatsning
  • gotland

• Gotland

VisitSweden är ett kommunikationsföretag med uppdrag att internationellt marknadsföra Sverige som resmål och att marknadsföra varumärket Sverige. Marknadsföringen utgår från en utvald målgrupp och VisitSweden har genom närvaro på 12 prioriterade utlandsmarknader kunskap om deras resepreferenser och kännedom om Sverige. Vi väljer rätt budskap, till rätt målgrupp i rätt marknadskanal för att marknadskommunikationen ska få största möjliga effekt. VisitSweden ägs till lika delar av svenska staten genom Näringsdepartementet och svensk besöksnäring. Utländska besökare spenderar nästan 87 miljarder kronor i Sverige, vilket är mer än dubbelt så mycket som värdet av den svenska personbilsexporten. Svensk turistnäring sysselsätter cirka 162 000 personer (räknat i helårsverken). (Källa siffror: Tillväxtverket. Gäller för 2010.)