Världstenoren José Carreras till Fjärde Storstadsregionen

Den 20 november kommer världstenoren José Carreras till Cloetta Center i Linköping. Samarbetet mellan de två evenemangsaktörerna i den Fjärde Storstadsregionen - Arenabolaget i Linköping och Louis De Geer konsert & kongress i Norrköping möjliggjorde att världsstjärnan nu kommer till Östergötland. Tillsammans med Norrköpings Symfoniorkester kommer José Carreras med sopranen Sabina Puertolas att bjuda på en föreställning av högsta klass. Den spanske operasångaren, Carreras, blev känd för den riktigt stora publiken som en av ”de tre tenorerna”. Han startade sin professionella karriär i Barcelona 1970 och har sedan många år en privilegierad position i musikvärlden. Carreras har gästat alla världens större operascener och gett konserter i alla stora konserthus i världen. Hans operarepertoar omfattar inte mindre än ca 60 operor. Kompositörerna är många men operor av Giuseppe Verdi och Giacomo Puccini är ständigt återkommande. Härigenom har han samarbetat med de stora dirigenterna i världen, Herbert von Karajan, Claudio Abbado, Riccardo Muti, Lorin Maazel, Colin Davis, Carlo Maria Giulini, Leonard Bernstein, Zubin Metha med flera. Inspelningarna med Carreras är många, kompletta operor, oratorier, populärklassiska inspelningar. I filminspelningar av operor återfinns Carreras dessutom ofta. Nu är det dags för Sverige och Cloetta Center i den Fjärde Storstadsregionen. Biljettsläpp torsdag den 20 mars kl. 09.00 Ackreditering: För ackreditering; kontakta Anna Runesson, Arenabolaget i Linköping AB 013-190 00 42 anna.runesson@arenabolaget.se senast den 10 november. För ytterligare info: Leo Wijkmark, Programchef Arenabolaget i Linköping AB, 013-190 00 09, leo.wijkmark@arenabolaget.se