Smaka på Östgötamat & Årets Östgötakock 2009

För tredje året i rad samlas östgötska matproducenter, restauranger och matintresserade för att provsmaka, debattera, handla och njuta av östgötska delikatesser. Regionens kockar tävlar om vem som skall bli Årets Östgötakock 2009. Biskop Martin Lind inviger matmässan Smaka på Östgötamat kl 10.30 och mässan är öppen mellan kl 10 - 16 lördagen den 10 oktober på Konsert & Kongress i Linköping.

Årets upplevelse av Östgötamat kan avnjutas i samband med matmässan Smaka på Östgötamat. Under dagen kan alla mässbesökare få provsmaka av östgötska delikatesser och se tävlingen då Årets Östgötakock avgörs. Många av regionens lokala matproducenter ställer ut och erbjuder provsmakning och försäljning till bra mässpriser. Vill man prova förra årets vinnarmeny av Årets Östgötakock 2008 kan man även köpa biljetter till kvällens middag med underhållning.

Konferencier Claes-Göran Österlund guidar oss genom kocktävlingen som startar kl 10.15. Finalisterna i år är Christian Svensson, Quality Hotel Ekoxen, Stellan Lindhe, Sandvik Gård, Thomas Abrahamsson, Hagdahls Kök samt Andreas Johnsson, Storgården.

Dagens matdebatt inleds kl 13 och temat är: Hur kan den offentliga maten bli klimatsmart och närproducerad? Här debatterar bl a Torsten Mörner, jägarförbundet, Magnus Gröntoft, Nordiska ministerrådet, Sofia Funcke, Landstinget, Monica Sihlén, Miljöstyrningsrådet och Peter Borring från LRF.

Ett annat ämne som tas upp under dagen är Slow food - god, ren och rättvis mat. Programtiden för detta ämne är kl 11.15 samt kl 14.45. Dukningstävling pågår fram t o m kl 14.30 där alla besökarna kan rösta om bästa dukningen. Är man nyfiken på potatisprovning kan man lyssna på potatisambassadören Kari Pettersson eller varför inte prova kaffeskolan med Giovanni Masturzo OBS! begränsat antal platser). Passa på att köpa en Smakpalett (pris 100 kr) med östgötska delikatesser och följ med på en guidad tur kombinerad med utvalda ekoviner. Förköp: www.arenabolaget.se (begränsat antal tallrikar kan köpas samma dag).

Hela familjen är varmt välkommen att uppleva och provsmaka på vad Östergötland har att erbjuda av mat och dryck.

Matmässan har mycket att erbjuda för den som är nyfiken på östgötsk mat. Pris: 100 kr.(barn under 12 år gratis i vuxens sällskap) Pris för Gästabud med underhållning: 490 kr inkl entré till mässan. Biljetter säljs via www.arenabolaget.se, tfn 013‐190 00 00. Entrébiljetter säljs också på mässan lördagen den 10 oktober. Reservation för att Gästabudet blir slutsålt. Läs mer på www.ostgotamat.se. Arrangör: Östgötamat ek förening och Arenabolaget i Linköping. Medarrangörer: Hushållningssällskapet, LRF och Östsvenska Turistrådet. Frågor besvaras av projektledare Louise Alenbrand (Maten i Centrum & Östgötamat), tfn 070-675 06 33 mail: louise@matupplevelse.se