Så här såg det ut förra gången Rix FM Festival var i Linköping på stadsfesten 2018. Foto: Visit Linköping

Rix FM Festival och Climate Live till Linköpings stadsfest

Nu presenteras de första programpunkterna till årets stadsfest i Linköping. Det blir ett kärt återseende av RIx FM Festival och ett helt nytt inslag i form av Climate Live, som gör nedslag i Linköping under sin sommarturné.

När Rix FM Festival ger sig ut i landet efter två års uppehåll blir Linköpings stadsfest ett av stoppen. Ett populärt återseende då Rix FM Festival senast var i Linköping 2018. Festivalen går av stapeln på Borggården torsdagen 25 augusti.

- Det var tre år sen sist, men äntligen får vi komma ut i landet och träffa alla fantastiska lyssnare igen. Vi ses i sommar, säger Roger Nordin och Laila Bagge.

Förutom Rix FM Festival bjuds Linköpingsborna på ett helt nytt inslag i form av Climate Live, som är sprunget ur den globala Fridays for Future-rörelsen. Den 16 oktober arrangerade de Sveriges hittills största klimatkonsert med bland annat Lars Winnerbäck, First Aid Kit, Greta Thunberg och Victor Leksell på scen i Kungsträdgården i Stockholm. I sitt engagemang för klimaträttvisa ger de sig nu ut på konsertturné där ett av tre stopp blir Linköpings stadsfest 26 augusti.

-Vi vet sedan tidigare att Rix FM Festival går hem brett hos publiken på stadsfesten och det är väldigt roligt att de återvänder efter några års uppehåll. Att få hit Climate Live tycker jag personligen känns extra bra då det uppmärksammar den viktiga frågan om klimaträttvisa, med musiken som verktyg, säger Anders Thorén, evenemangschef på Visit Linköping.

Aktuella artister för såväl Rix FM Festival som Climate Live kommer att presenteras vid ett senare tillfälle. Linköpings stadsfest går av stapeln under vecka 34.

För mer information

Anders Thorén, evenemangschef, Visit Linköping & Co, 070-811 50 81, anders.thoren@visitlinkoping.se

Rix FM Festival: Kariana Fagerström, PR-ansvarig, kariana.fagerstrom@nentgroup.com

Linna Gadde, Fridays For Future, 070-751 15 85, linkoping@climatelive.se