NY SATSNING PÅ DET LOKALA MUSIKLIVET

”Showcase – osignat & närproducerat” är Arenabolagets och East FM´s nya, gemensamma satsning på lokala oetablerade artister i Östergötland. Genom Showcase ska östgötska förmågor kunna nå ut regionalt i första hand och förhoppningsvis kan det fungera som ett komplement till de redan befintliga scener som finns och bli en språngbräda till att nå ännu längre på sikt.

Showcase är ett icke genrebundet musikprojekt, där all typ av musik med sina rötter i Östergötland är välkommen. Förhoppningen är att projektet ska presentera en spännande mix av olika genrer och stilar inom ett och samma koncept.

Under perioden januari-mars uppmanas oetablerade band och artister att skicka in sina bidrag för att få chansen att bli en del av ”Showcase – osignat & närproducerat”. East FM´s och Arenabolagets jury kommer löpande att utse de tio akterna som kommer utgöra årets upplaga av Showcase. De oetablerade artisterna kommer bland annat att marknadsföras som redan välkända, höras på riktigt i radion, spela och synas på en etablerad scen med professionellt ljud och ljus. I samband med att akterna släpps kommer de att presenteras på East FM och spela sin musik.

- Lokal musik från Östergötland har från starten varit med och byggt radiostationen East FM, på samma sätt vill vi på East vara med och bygga morgondagens östgötska musikexporter, säger East FM´s program- och musikchef Andreas Petersson.

Från och med nu och fram till 1 mars uppmanas östgötska talanger att skicka in sina bidrag till showcase@eastfm.seför att ha möjligheten att delta. Därefter kommer artisterna att släppas vecka för vecka med start den 8 februari och tio veckor framåt.

Lördagen den 21 april når Showcase sin kulmen. Då kommer de utvalda att uppträda på Backstage, Konsert & Kongress, på två parallella scener inför publik och radio. Ett unikt första tillfälle för såväl artisterna som östgötarna med intentionen att bli ett årligen återkommande event.

-Vi vill vara med och skapa bra förutsättningar för det östgötska musiklivet och tror att projektet ”Showcase – osignat & närproducerat” kan vara ett sätt. Att få pröva sina vingar i olika sammanhang är ovärderligt när man ska försöka att etablera sig och nå ut med sin egen musik, säger Emma Högström, Projektledare på Arenabolaget.

Det är inte bara artisterna som har lokal förankring i Showcase. För att marknadsföra projektet utlystes ett uppdrag för att ta fram den grafiska profilen och formspråket för Showcase. Flera regionala skolor inom grafisk design och formgivning fick frågan om att delta med sina bidrag. Den som vann projektgruppens hjärtan var Isabel Johannesson, som studerar Grafisk Design och Kommunikation vid Linköpings Universitet. Isabel har inspirerats av uttrycket ”många bäckar små bildar stor å” och associerar till att akterna som kommer att delta bildar något större nämligen – ”Showcase – osignat & närproducerat”.

För ytterligare info:
Anna Runesson, Marknadschef, Arenabolaget i Linköping AB, 013-190 00 42
Emma Högström, Projektledare, Arenabolaget i Linköping AB, 013-190 00 09
Andreas Petersson, Musik- och Programchef, East FM, 0708-65 23 35

Arenabolaget är Östergötlands ledande evenemangsaktör. Vi kan erbjuda en spännande och annorlunda mötesmiljö för såväl privatpersoner som företag. Med stor flexibilitet skapar vi minnesvärda ögonblick.
Varje år besöks våra anläggningar av 500 000 gäster som kommer för att konferera, njuta av en konsert, besöka en mässa eller kanske bara mötas över en lunch. Hos oss träffas människor i olika sammanhang, av olika anledningar och vi har stor erfarenhet av att arrangera lyckade möten. Vi vill ge våra gäster upplevelser utöver det vanliga och en service som överträffar förväntningarna.

Våra anläggningarMed anläggningar som Cloetta Center och Konsert & Kongress är flexibiliteten näst intill oändlig. Vår erfarna och engagerade personal tar utgångspunkt i gästernas behov och med er som arrangör skräddarsyr vi evenemang för att skapa oförglömliga upplevelser. Vi erbjuder också obegränsade möjligheter att kombinera era önskemål med våra egna arrangemang. Lägg till exempel gärna ett möte eller en konferens på Konsert & Kongress och avsluta dagen med en konsert på Cloetta Center. Eller kombinera konferensen med en ost- och vinprovning för att ge deltagarna en lärorik och minnesvärd upplevelse.

LogistikBåde Cloetta Center och Konsert & Kongress är centralt belägna och lätta att nå. E4:an passerar förbi strax utanför Linköping, bussar och tåg finns i närheten och flygplatsen, som har förbindelse med många destinationer, är belägen endast en kilometer bort. Shopping, hotell och restauranger – det mesta finns på promenadavstånd.

Turistekonomiska effekterTillsammans med Turismens Utrednings Institut, genomfördes under 2010 en beräkning av den totala turistekonomiska omsättningen av Arenabolagets besökare i Linköping, samt den kvarhållna konsumtionen/köpkraften för de Linköpingsbor som stannade kvar och deltog i Arenabolagets arrangemang. Resultatet av undersökningen uppskattades till en omsättning på 55 mkr (239 528 besökare) genererad av publika evenemang samt 40 mkr (54 890 besökare) genererad av möten arrangerade av Arenabolaget. Sammanlagt ger detta en uppskattad turistekonomisk omsättning genererad av Arenabolagets besökare under 2010 på 95 mkr. Läs mer>