Markus Krunegård på vårturné

Dubbelt albumaktuelle Markus Krunegård åker i vår ut på en lång turné med start i Oslo i februari. I mitten av oktober släppte Krunegård två efterlängtade nya studioalbum - "Prinsen av Peking" och "Lev som en Gris, Dö som en Hund". Skivsläppen firas 23 och 24 november på Södra Teatern i Stockholm med två unika konserter, en för varje skiva.

Vårens turné inleds på festivalen By:larm i Olso den 18 februari och det blir ett tjugotal spelningar över hela Sverige. Dessutom är Markus Krunegård redan klar för sommarens Peace & Love-festival i Borlänge.

Första singeln från skivan "Prinsen av Peking" är jättehitten "Hela livet var ett disco". Låten är producerad av Mauro Scocco och är en höstens mest spelade låtar på radio.

Markus Krunegård har på kort tid blivit en av Sveriges mest populära artister. 2008 släppte han solodebuten "Markusevangeliet" som nominerades till fem grammisar. Singeln "Jag är en vampyr" var förra årets mest spelade svenska låt på P3 och belönades med "Årets låt" på P3 Guldgalan. Dagens Nyheter utnämnde nyligen skivan till "ett av den svenska rock­musikens bästa album under nollnolltalet. En svensk motsvarighet till Springsteens 'Born to run'."

Konserter på Södra Teatern i Stockholm:

23 nov - Prinsen av Peking

16 apr - Vara, Vara Konserthus
17 apr - Skövde, Kulturhuset Valhall
23 apr ­- Strand, Stockholm
24 apr - Strand, Stockholm (2 föreställningar)
21 maj - Växjö, Rock the lake
22 maj - Nyköping, Skeppsbron 11
28 jun-3 jul - Borlänge, Peace & Love (datum ej satt)

För mer information och bokning av biljetter kontakta Arenabolaget i Linköping AB 013-190 00 00 eller www.arenabolaget.se