Full satsning på regionalproducerad mat och Rainforestcertifierat kaffe

Sedan nyår har Arenabolaget i Linköping valt att satsa på regionalproducerad mat och Rainforestcertifierat kaffe som ett led i arbetet för miljön och gynnande av lokal produktion. I oktober 2007 utsågs restaurangen på Konsert & Kongress till medlem i Regional Matkultur, vilket innebär att man alltid erbjuder mat med regional anknytning. I restaurangen på Konsert & Kongress tillagas och serveras rätter innehållande råvaror från östgötatrakten. Menyernas innehåll, både till dagens lunch och konferens-/ festmiddagar, komponeras utifrån tillgången på lokala råvaror. I restaurangen på Konsert & Kongress kan man nu njuta av östgötska specialiteter såsom Amandine-potatis från Fornåsa, bröd från Slåttergubbens Surdegsbageri i Borensberg och cider från Brunneby Musteri. På detta sätt gynnar Arenabolaget livsmedelsproducenterna i regionen samtidigt som man säkerställer att de råvaror man använt sig av inte har fraktats långa sträckor och därigenom bidragit till ökade utsläpp av föroreningar. - Det är viktigt för oss att värna om det lokalproducerade. Vi har många konferensgäster som kommer från orter utanför Östergötland och vi kan konstatera att de östgötska specialiteterna är mycket uppskattade. Dessutom är vi väldigt stolta över att kunna erbjuda så många goda och spännande smaker från regionen, säger Restaurangchef Nico Nauta. Arenabolaget har även fattat beslutet att endast servera kaffe som är Rainforestcertifierat. Certifieringen innebär att man kan garantera att kaffet är producerat under socialt acceptabla och miljövänliga förhållanden. - Det var faktiskt Svenska Kyrkan som krävde att vi bara serverade kaffe framställt med hänsyn till producenternas förhållanden när de var här och konfererade. Vi är lyhörda för våra gästers önskemål och tyckte att det var ett bra sätt för oss att bidra till förbättrade arbets- och levnadsvillkor för kaffeodlare och deras anställda i u-länderna, säger Nico Nauta. För ytterligare info: Nico Nauta, Restaurangchef Arenabolaget i Linköping AB, 013-190 00 32 eller nico.nauta@arenabolaget.se