FEJKAD MAT ELLER ÄKTA VARA

Vi har väl alla försökt att förstå oss på vad förtjockningsmedel, stabiliseringsmedel, smakförstärkare, aromämnen och färgämnen egentligen är. Vad har det för funktion och varför måste det finnas i maten?

Den 17 mars välkomnar Östgötamat ekonomiska förening, Arenabolaget och Linköpings kommun en av landets mest kunniga på området, Mats-Eric Nilsson, redaktionschef och matskribent på Svenska Dagbladet. Mats-Eric är författare till två böcker i ämnet; "Den hemlige kocken - Sanningen om fusket med maten på din tallrik", 2007 och "Äkta Vara - Guiden till oförfalskad mat", 2008. Den hemlige kocken fick Måltidsakademins pris för bästa måltidslitteratur 2007 i kategorin "Populärvetenskapliga publikationer". Motiveringen löd: "En bok som avslöjar det okända fusket med maten på din tallrik. Ett angeläget ämne i ett samhälle där matintresset är mycket större än kunskapen om vad den industritillverkade maten innehåller."

Hur gick det till när våra livsmedel blev fattiga på naturliga råvaror, men rika på tillsatser? Och hur gör man för att hitta äkta varor i butiken? Mats-Eric lotsar oss i det utbredda matfusket och berättar vad vi konsumenter kan göra åt saken.

I sitt bildrika föredrag visarhan på de stora skillnaderna mellan producenternas reklambudskap och vad vi kunder egentligen får för våra pengar. Han söker förklaringar till dagens bristande matkvalitet i industrimatens barndom och tipsar frikostigt den som vill undvika de värsta fällorna i den moderna livsmedelsbutiken.

Missa inte Mats-Eric Nilssons intressanta föredrag på Konsert & Kongress den 17 mars kl. 18.30-20.30. Biljettpris: 150 kr

För ytterligare info:
Louise Alenbrand, Östgötamat ekonomiska förening, tel. 013-40633, mob. 070-6750633
louise@matupplevelse.se www.culinary-heritage.com