DELTÄVLING 2 I MELODIFESTIVALEN 2014 AVGÖRS I LINKÖPING

DELTÄVLING 2 I MELODIFESTIVALEN 2014 AVGÖRS I LINKÖPING

I februari kommer Linköping att bubbla av musik och stjärnglans. Lördagen den 8 februari avgörs deltävling 2 i Melodifestivalen 2014 i Cloetta Center, Linköping. Detta är den fjärde gången i ordningen som Linköping står värd för Sveriges största musiktävling.

- Det kommer att bli en magisk vecka i Linköping i februari. Melodifestivalen är ett fantastiskt evenemang som engagerar hela Linköping, säger Arenabolagets evenemangschef Anders Thorén.

Deltävling två avgörs lördagen den 8 februari men likt tidigare år kommer det också bli en fredagsshow samt en lördagsmatiné innan lördagskvällens direktsändning på SVT. Biljetter kommer att finnas till försäljning från och med fredag den 25 oktober.

Än så länge är det inte klart vilka artister och bidrag som kommer att delta under Melodifestivalen 2014.

Linköping har tre gånger tidigare stått värd för Melodifestivalen 2005, 2008 och 2011. 2011 vann Eric Saade här i Linköping med låten "Popular". En låt som i finalen vann hela Melodifestivalen och fick tävla i Erovision Song Contest.

- Känns oerhört roligt att för fjärde gången på vara en del av Sveriges största musiktävling, säger Anders Thorén.

Melodifestivalen 2014 är den 54:e upplagan av musiktävlingen Melodifestivalen. Tävlingen består av fyra deltävlingar, en "Andra chans" och en final. Totalt kommer 32 bidrag att tävla. Från varje deltävling går ettan och tvåan till finalen, medan trean och fyran går till i Andra chansen. En nyhet för det här året blir att 20 procent av startfältet ska bestå av bidrag med helt eller delvis kvinnligt upphov. Vinnarmelodin kommer sedan att få representera Sverige i Eurovision Song Contest 2014, som kommer att äga rum i Köpenhamn i maj 2014.