Cloetta och Visit Linköping & Co i samarbete kring Kexchokladjakten i Bergs slussar, Göta kanal

Visit Linköping och Cloetta lanserar i dag familjeaktiviteten “Kexchokladjakten” i Bergs slussar med syftet att få fler turister att upptäcka Cloettabutiken i Ljungsbro och trakterna kring Göta kanal och Ljungsbro.

Redan förra sommaren inledde Visit Linköping & Co ett samarbete kring kampanjen “Kom och smaka på Ljungsbro”. Syftet var att, med Cloettas butik i Ljungsbro som dragare, locka fler besökare såväl till butiken som till Ljungsbro och Göta kanal. Nu tar man nästa steg och lanserar familjeaktiviteten “Kexchokladjakten” i Bergs slussar. Kexchokladjakten är en enkel “orientering” för barnfamiljer där man letar och stämplar Kexchokladvimplar som står utställda i Bergs slussar. Som belöning får man ett smakprov på Kexchoklad och en rabattcheck i Cloettas butiker. Besökare på plats i Bergs slussar har också möjligheten att delta i en tävling för att vinna en hel årskonsumtion av Kexchoklad.

-Vi ser mycket positivt på det här samarbetet då Cloetta är ett starkt varumärke med tydlig lokal förankring, som vi gärna associerar oss med till gagn både för Linköping som destination och för våra besökare. Tanken är förstås också att uppmuntra fler besökare att ta sig den korta sträckan längs Göta kanal från Bergs slussar till Ljungsbro och upptäcka annat som finns i området, säger Jörgen Nilsson, ansvarig för besöksnäring på Visit Linköping & Co.

Liknande Kexchokladaktiviteter har tidigare genomförts vid ett antal destinationer i fjällen vintertid. Sommartid är aktiviteten i Bergs Slussar den första insatsen.

-Cloetta i allmänhet, och Kexchoklad i synnerhet, har en väldigt stark koppling till Ljungsbro, som redan på 1930-talet var känt som “Chokladstaden”. Vi tillverkar Kexchoklad och många andra Cloettaprodukter där och Ljungsbrofabriken med tillhörande butik är hjärtat i vår verksamhet. Genom detta samarbete med Visit Linköping & Co får vi fler att hitta hit och upptäcka Ljungsbro, vilket är bra för hela området, säger Helena Hård, Business Development Manager, på Cloetta Sverige AB.

Bergs Slussar besöks av hundratusentals personer varje sommar och AB Göta kanalbolag planerar för att etablera ett besökscentrum på platsen inom kommande år.

-Cloettas butik i chokladstaden Ljungsbro är sedan början av året medlem i officiell partner för Göta kanal och vi tycker det är riktigt kul att Cloetta ökar sin närvaro på hemmaplan. Med fler familjeaktiviteter i Bergs Slussar medför det att besökarna stannar längre samtidigt som det skapar en mer attraktiv destination, säger Roger Altsäter, VD på AB Göta kanalbolag.

Kexchokladjakten i Bergs Slussar kan genomföras varje dag med start 26 juni mellan kl 10 och kl. 15.30 så länge smakproven räcker.

Kontakt;

Helena Hård, Business Development Manager, Cloetta Sverige AB, 0734-39 42 68