ANDERS EKBORG – ÄKTA VARA

Den 21 april gästas Linköping Konsert & Kongress av Anders Ekborg. Sin utbildning till sångare och skådespelare fick Anders Ekborg på Teater- och operahögskolan i Göteborg 1984-87. Därefter har vi kunnat se honom på TV, bio och teaterscener runt om i Sverige. Filmdebuten skedde i “Drömkåken” därefter har det bland annat blivit “Tomten är far till alla barnen”, “Insider”, “Dödskockan”, “Den som viskar” och nu senast har vi kunnat se honom i en av huvudrollerna i “Snapphanar”. Musikaliskt har vi hör och sett Anders i huvudrollerna i “Chess”, “Jekyll and Hyde”, “Evita”, “Jesus Christ Superstar” och som Karl-Oskar i Benny Andersson och Björn Ulvaeus “Kristina från Duvemåla”. I oktober släpptes Anders Ekborgs första CD i eget namn ÄKTA VARA. På denna utgåva förenas de olika konstformer Anders är förknippad med. "Äkta vara" är en kombinerad DVD och CD där allt, både bild, sång och ackompanjemang - spelats in live på plats, i olika miljöer. Man har alltså inte i efterhand gjort "videon till låten" utan låten och videon är samma framträdanden. Den innehåller 11 låtar, bland annat en nyskriven låt av Benny Andersson och Björn Ulvaeus. Med anledning av detta kommer nu Anders åka på en vårturné tillsammans med sitt band. Repertoaren kommer att innehålla musik ifrån “Äkta Vara” och självklart många av de låtar som man förknippar med Anders. Anders Ekborg på turné är: Anders Ekborg – Sång Anders Lundquist – Keyboard Bengt Magnusson – Gitarr Bo Persson – Bas Lasse Jonsson – Gitarr Peter Milefors – Trummor Boka biljett på 013-190 00 00, www.arenabolaget.se eller www.ticnet.se