Publikrekord när Bonfire Festival intar Linköping för tredje året

Publikrekord när Bonfire Festival intar Linköping för tredje året

Sensommarvärme och ett starkt artiststartfält väntar de över 10 000 besökare per dag som kommer att besöka Bonfire Festival på Stångebrofältet i helgen.

För drygt tre år sedan meddelade Homerun Festivals och Linköpings kommun vid en presskonferens att en ny festival, Bonfire Festival, skulle startas i Linköping. Linköpings kommun gick in och stöttade festivalen med en miljon kronor per år under ett uppbyggnadsskede under tre år, för att stärka stadens profil gentemot ungdomar och studenter.

På fredagen besökte kommunledningen med kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund och förste vice kommunstyrelseordförande Niklas Borg i spetsen festivalområdet för att följa upp satsningen tillsammans med Visit Linköping & Co och arrangörerna Homerun Festivals. De möttes av beskedet att festivalen i år slår publikrekord då det i skrivande stund sålts över 10 000 biljetter per dag till festivalen som headlineas av amerikanska Macklemore.

– Vi vet att många arrangörer haft det tufft att locka publik i sommar, så därför är vi extra nöjda med att det går så bra med Bonfire. Vi har ett mycket gott samarbete med Visit Linköping och Linköpings kommun och vi vågar påstå att Linköping verkligen sticker ut i hur lätt det är att göra evenemang här. Även tillståndsprocesser och annat går väldigt smidigt i Linköping, säger en nöjd Christoffer Lundström som är projektledare för Bonfire på Homerun Festivals.

Stärker profilen som studentstad

Vid besöket fick kommunledningen bland annat veta att ungefär hälften av besökarna på festivalen bor utanför Linköping och att den största gruppen är mellan 18-25 år (siffror från 2023). I förra årets undersökning fick Stångebrofältet dessutom toppbetyg som plats, hela 4,6 på en femgradig skala.

– Vi vill att Linköping ska vara en attraktiv stad för våra unga. En festival i den här klassen stärker vår profil som studentstad ytterligare och gör vår stad roligare, säger Kristina Edlund (S), kommunstyrelsens ordförande.

Niklas Borg, förste vice ordförande i kommunstyrelsen, är nöjd efter besöket på Stångebrofältet:

-Vi ser att kommunens satsning i Bonfire Festival har varit helt rätt och framgångsrik. På bara tre år har den etablerat sig som en av Sveriges ledande festivaler och attraherar besökare till Linköping som bor på hotell, besöker restauranger och shoppar. Det är precis så här vi vill använda våra kommunala medel som finns avsatta via Event group för att stötta evenemang i ett etableringsskede.

Homerun Festivals meddelade vid besöket att de kommer att fortsätta utveckla och satsa på Bonfire Festival och inför kommande år håller de på att forma ett fördjupat samarbete med Visit Linköping och andra aktörer.

– Stångebrofältet är utan tvekan Sveriges bästa festivalområde och vi ser stor potential här, avslutar Christoffer Lundström.

Anders Thorén

Evenemangsansvarig 070-811 50 81