Ystad & Österlen tar täten på nätet

Sajten visitystadosterlen.se har under ett antal år utvecklats till en virtuell turistbyrå för Ystad & Österlen. När nu Simrishamn och Ystads kommuner tar klivet in i den resebutik som Tourism in Skåne lanserar senare i maj görs detta med en av Sveriges bäst utvecklade destinationssajter, visitystadosterlen.se

Rent formellt övertar Tourism in Skåne Visit YstadÖsterlens verksamhet och överlåter denna genom en överenskommelse till Simrishamns- och Ystads kommun. Detta innebär att Simrishamn och Ystadskommuner kommer att använda Visit YstadÖsterlens webbsida (www.visitystadosterlen.se) som den officiella sajten för besökarna till Ystad & Österlen från och med den 11 maj. Därmed stärks Ystad & Österlen ytterligare som destination och varumärke. Tack vare uppgörelsen mellan Tourism in Skåne, Simrishamnskommun, Ystads kommun ochVisit Ystad Österlen, kommernu Ystad och Simrishamn att inta en tätposition på nätet, därVisit Ystad Österlens webbsida kommer att ligga till grund för och fungera som den samlande kanalen till marknaden.

I samband med övertagandet rekryterasJoachim Orreniustill Tourism in Skåne som webbredaktör för skane.com

- Ystad & Österlen är ett av de starkaste varumärkena bland Sveriges destinationer och detta innebär att sydöstraSkåne nufår andra möjligheter att utvecklas som turismdestination. Personligen ser jag nu fram emot att utveckla och marknadsföra turismen i hela Skåne, där Ystad & Österlen givetvis är en stor och viktig pusselbit. Passar samtidigt på att tacka alla leverantörer och samarbetspartners i Ystad och Österlen för flera år av fruktbar destinationsutveckling, sägerJoachim Orrenius, vdVisit YstadÖsterlen.

- Att vara i framkant med Skånes strategier känns som en självklarhet. Den nya satsningen kommer att ha många fördelar inte minst för våra besökare som nu kan boka och planera sin vistelse på ett lättare och mer effektivt sätt. Detta kommer att gynna alla näringsidkare och destinationen Ystad & Österlen som besöksmål, säger Sofie Bredahl, turistchef i Simrishamns kommun.

- Ystad och Österlen är var för sig två oerhört starka varumärken. Genom att samarbeta och lyfta blicken, inte bara lokalt utan också mer regionalt, med Tourism in Skåne på ett tydligare sätt kommer vi tillsammans att bli ännu tydligare och mer attraktiva som destination, sägerMarie Holmström, turismstrateg i Ystads kommun.

- Denna överenskommelse är helt i linje med våra bärande strategier kring kommunikation och tillgänglighet till Skånes produkter på nätet samtidigt som det är ett led i att utveckla starka destinationer och varumärken, sägerPia Jönsson Rajgård, vd för Tourism in Skåne AB.

För ytterligare information:

Joachim Orrenius