Vueling, nytt flygbolag på Malmö Airport börjar flyga till Barcelona

I sommar inleder Vueling sin expansion i Skandinavien med Malmö som en av sina destinationer med flygrutten Malmö-Barcelona. Första flyget från Malmö Airport sker den 22 juni 2012.

Vueling är ett spanskt flygbolag på frammarsch i Skandinavien, under våren 2012 startar bolaget trafik på Stockholm Arlanda Airport samt på Aalborg och Köpenhamn i Danmark.  Flygbolaget har en bas på Barcelona Airport (BCN) och erbjuder sina resenärer möjlighet till att transferera från Barcelona till både ett stort antal spanska destinationer och även andra europeiska städer.

– Vi har under ett flertal år bedrivit ett långsiktigt och målmedvetet arbete tillsammans med Swedavia för att öka tillgängligheten till Skåne via Malmö Airport. Det är glädjande att se resultat i form av etablering av nya flygbolag, som Vueling, likaväl som nya linjer, säger Pia Jönsson-Rajgård, VD Tourism in Skåne och ordförande i partnerskapet Swedish Skåne. Pia säger vidare att Tourism in Skåne kommer att fortsätta jobba med destinationsutveckling i Swedish Skåne och då i ännu bredare spann av marknader.

Tidtabellen innefattar två avgångar i veckan från Malmö Airport på måndagar och torsdagar. Vueling flyger med en Airbus A319 som har en kapacitet för 150 passagerare.

– Barcelona har utvecklats till en europeisk metropol inom en mängd områden, säger Brett Weihart, Group Aviation Business Director på Swedavia. Vueling är ett nytt flygbolag för Sverige men välkänt i Spanien vilket ger oss goda möjligheter att få en stor andel spanska resenärer från Barcelona till Malmö och Skåne vilket i sin tur är viktigt för besöksnäringen i regionen.

Biljetter kan bokas via resebyråer och på www.vueling.com

Om Vueling
Vueling grundades i juli 2004 med en flotta på två Airbus A320 och fyra rutter. Målet är att erbjuda kunden en utomordentlig tjänst till konkurrenskraftigt pris. Under vintersäsongen 2011-2012 består Vuelings flotta av 44 plan som flyger på 44 flygplatser i 13 länder i hela Europa och Nordafrika.

För ytterligare information, kontakta:
Brett Weihart, Group Aviation Business Director på Swedavia, Malmö Airport, mobil 0708-501005
Lena Andersson, Business Development & Partnership, Tourism in Skåne, mobil 0768-871735