Visit Skånes vice vd Carla Aguirre Mouritzen.

Visit Skåne tar viktig post i EU-expertgrupp om framtidens turism

Som enda organisation i Sverige tar Visit Skåne AB nu plats i Europeiska unionens expertgrupp kring turism, Tillsammans för EU-turism - T4T. Det innebär en unik möjlighet att vara med och påverka i stora och viktiga frågor som gynnar turismens ekosystem i helhet.

Initiativet bakom Tillsammans för EU-turism - T4T är del i ett större omställningsarbete inom EU där turism- och besöksnäringen kommer att vara prioriterad. Visit Skånes vice vd Carla Aguirre Mouritzen blir rådgivare inom EU i frågor som grön omställning, digitalisering, kompetensförsörjning och hållbarhet.

–Det är en fantastisk möjlighet att få vara med och påverka EU:s turismsatsningar, adressera viktiga utmaningar och mobilisera engagemang i ett omställningsarbete vi alla behöver bidra till, säger Carla Aguirre Mouritzen, vice vd på Visit Skåne AB.

Som medlem i expertgruppen kommer Carla Aguirre Mouritzen kontinuerligt att träffa kollegor för att bland annat diskutera och lyfta fram goda exempel som kan spridas, stödja omställningsinitiativ i medlemsländerna och ge råd.

–Vi är övertygade om att turismen ökar livskvaliteten för invånare och besökare, attraherar företag och skapar mer tilltalande platser för alla. Men för att bli slagkraftig måste turismen planeras och integreras som en naturlig del i samhällsutvecklingen. Och det är det vi vill påverka i T4T, säger Carla Aguirre Mouritzen, vice vd på Visit Skåne AB.

För närvarande driver Visit Skåne AB flera projekt, eller har pågående projektansökningar, som berör ämnen som regenerativ turism, framtida data/indikatorbehov, rörlighetsdata, kompetens och innovation inom det offentliga främjandesystemet, grön omställning, och balanserad turism året runt.

Kontakt: Carla Aguirre Mouritzen, vice VD, Visit Skåne AB + 46(0)72 566 73 90