Viking Games 2014 är i gång!

Viking Games 2014 är i gång!

Öresundsregionen är internationellt känd för sitt unika kulturarv och sin vikingatida historia. Därför samarbetar vikingaattraktioner på båda sidor Öresund kring evenemanget Viking Games. I augusti kommer  turen till de svenska anläggningarna som redan i helgen slår upp portarna för Drottning Thyra och hennes följe!

Yxkast, stridsrop och kraftmätningar mellan de svenska och danska vikingaattraktionerna i Öresundsregionen har präglat sommaren i det gemensamma evenemanget Viking Games 2014. Nu tar tävlingarna plats på den svenska sidan Öresund när vikingaborgen Trelleborgen och Fotevikens Museum slår upp sina portar för några innehållsrika dagar för stora och små i slutet av augusti.

Vikingaaktiviteter för alla
Under Viking Games drabbar fyra stolta vikingaklaner från Sverige och Danmark samman i sex olika gammalnordiska discipliner. Bågskytte, yxkastning och dra skinn är några av de grenar som vikingarna utmanar varandra i för att visa sig värdiga att ingå i Drottning Thyras hird.

Förutom att ta del av skådespelet och se när vikingarna drabbar samman kan publiken själv prova sina förmågor i de gamla vikingalekarna, upptäcka de vikingatida miljöerna, äta vikingamat och lära sig mer om hur vikingarna levde.

Vårt gemensamma kulturarv – en styrka
Det är Öresund Event Center som förra året tog initiativet till att samla vikingaattraktioner på båda sidor sundet för att marknadsföra regionen genom vårt unika kulturarv och locka hit internationella kulturturister.

- Viking Games är ett bra sätt att på ett tematiskt sätt knyta samman Öresundsregionen. Samarbetet skapar också förutsättningar för en gemensam plattform och lyfter fram vår gemensamma historia på ett trevligt sätt, säger Ulf Bingsgård, kommunalråd och kommunstyrelsen ordförande i Trelleborg.

Upplev Viking Games
Viking Games är uppdelad på fem tävlingstillfällen under sommaren 2014 och kulminerar i en storslagen final hos förra årets vinnare på Vikingeborgen Trelleborg i Slagelse den 6 september, där årets vinnare ska utses. Du kan ännu uppleva Viking Games vid tre tillfälle denna sommar:

• Viking Games II den 16 augusti på Trelleborgen, Trelleborg (SE) kl. 11.00-16.00
  • Viking Games III den 30 augusti på Fotevikens Museum, Höllviken (SE) kl. 11.00-16.00
  • Viking Games Final den 6 september på Vikingeborgen Trelleborg, Slagelse (DK) kl. 12.00-17.00

Katri Johansson, verksamhetsutvecklare på Trelleborgen i Trelleborg, som står näst på tur säger:

- Trelleborgen kommer att bli en utmaning för de tillresta vikingarna! Vår styrka är vår vikingaborg som har återskapats på den plats den en gång byggdes för ca 1000 år sedan. Vikingarnas sista utmaning på lördag är att med hjälp av stegar storma palissaden.

Mera viking
Förutom Viking Games erbjuder det som finns kvar av sommaren fler tillfällen till vikingaupplevelser och attraktioner i hela Öresundsregionen. Du kan besöka vikingaborgar, åka på vikingamarknad, musikfestival eller segla med rekonstruerade vikingasskepp.

Mer information om Viking Games finns på www.vikinggames.eu eller på Facebook www.facebook.com/vikinggamesoresund

För mer information kontakta:
Projektledare Annemette Harding Sørensen, Oresund Event Center ahs@oresundeventcenter.com // 2910 4714
Turismansvarig Trelleborgs kommun Petra Strandberg, Trelleborgs Kommuns Utvecklings AB petra.strandberg@trelleborg.se // +46 708 81 71 75

• Thyra o Signe Foto: Petra Strandberg
    Bildtext: Drottning Thyra reser runt i Öresundsregionen för att hitta en hird med e starkaste och modigaste vikingarna. Drottningen har med sig sin dotter Signe som ska giftas bort, men den unga damen har egna romantiska planer.

• Ragnar o Sven Foto: Petra Strandberg
    Bildtext: Drottningens tjänare Ragnar och den kraftfulle rådmannen Sven den Ärlige lotsar publiken genom programmet och dömer dagens tävlingar.

• Dra skinn Foto: Petra Strandberg
    Bildtext: Dra skinn är en av grenarna som vikingarna ställs inför. På vikingatiden gjorde man detta för att göra skinnet mjukt och användbart.

Tourism in Skåne AB leder utvecklingen av varumärket Skåne till att bli Sveriges starkaste destinationsvarumärke. Som Skånes officiella marknadsbolag ska vi marknadsföra, sälja och utveckla Skåne som destination. Tillsammans med partners skapas nya affärsmöjligheter och ökad kunskap som ska leda till högre upplevd kvalitet för besökaren.