​Utländska besökare bjuds in till gör-det-själv-måltid i naturen

​Utländska besökare bjuds in till gör-det-själv-måltid i naturen

Nu startar kampanjen The Edible Country, som ska skapa internationell uppmärksamhet för spektakulära upplevelser av svenska smaker och naturen. På sju natursköna platser i Sverige har Visit Sweden och regionala turismorganisationer placerat bord, där utländska besökare kan laga en hälsosam gourmetmåltid av råvaror de själva samlar i den svenska naturen. Borden bokas via Bookatable.

Svenska stjärnkockar har komponerat recept med ingredienser som abborre, enbär och kantareller. Rustika träbord har specialritats, snickrats och placerats ut på vackra platser i Skåne, Jämtland, Bohuslän, Värmland, Stockholms skärgård, Swedish Lapland och Småland. Bokningen via Bookatable har öppnat. Allt är klart för att samla råvaror från mark och vatten och tillreda en hälsosam gourmetmåltid utomhus – mitt i den vackra och tillgängliga svenska naturen. Kampanjen ska skapa uppmärksamhet för destinationen Sverige i framför allt Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA. Borden kan bokas via Bookatable mellan maj och september.

- Att kunna få en unik natur- och matupplevelse efter de svenska stjärnkockarnas specialkomponerade recept hoppas vi ska skapa stor uppmärksamhet för Sverige i världen. Kampanjen leder också vidare till andra mat- och naturupplevelser som man kan göra under ett besök i Sverige, säger Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer på Visit Sweden.

De utländska besökare som Visit Sweden riktar Sverigemarknadsföringen till är mycket intresserade av att lära känna Sverige på ett djupare plan, exempelvis natur, kultur och livsstil, svensk mat och dryck samt svenska traditioner.

- Intresset för att äta hälsosam mat ökar och vi vill låta fler uppleva det rika skafferi som den svenska naturen erbjuder. Den svenska naturnära livsstilen väcker nyfikenhet hos utländska resenärer och att äta mat i det fria är så nära den svenska folksjälen man kan komma, fortsätter Jennie Skogsborn Missuna.

På sajten visitsweden.com/ediblecountry/ finns alla recept och instruktioner som behövs för att laga sin måltid, tillsammans med information om hur man följer allemansrätten och vistas i den svenska naturen. Där finns tips på naturupplevelser, boenden, restauranger, caféer, gårdsbutiker och vandringar som man kan göra i regionerna där borden är placerade. Besökaren inspireras också att ta hjälp av kunniga lokala guider inom natur och mat. I Skåne är det Robusta äventyr som erbjuder utomhusmåltider med en rad olika tillval, allt bokningsbart on-line.

Kampanjen The Edible Country ska spridas i mat-, rese- och nyhetsmedier och via köpt och förtjänad räckvidd i sociala medier, i framför allt Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA. Visit Sweden lyfter också fram kampanjen under den internationella kocktävlingen Bocuse d´Or i Lyon i slutet av januari. Även Bookatable, Europas största bokningssajt för restauranger, sprider kampanjen i sina kanaler. Filmer, instruktionsvideor, intervjuer med kampanjens svenska kockar och annat material ska inspirera vidare till att uppleva den svenska naturen och maten.

Kampanjen är ett samarbete mellan Visit Sweden och Tourism in Skåne, Turistrådet Västsverige, Visit Värmland, Smålands Turism, Destination Småland, Region Kalmar län, Visit Stockholm, Jämtland Härjedalen Turism och Swedish Lapland. De svenska kockar som deltar i kampanjen är Titti Qvarnström, Niklas Ekstedt, Anton Bjuhr och Jacob Holmström.

I kampanjen samarbetar Visit Sweden även med Bookatable.com, Håll Sverige Rent, Primus och Fjällräven. The Edible Country är en del av programmen Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden, som delfinansieras av regeringen, samt Exportprogram för Sveriges måltidsturism, som delfinansieras av EU:s jordbruksfond och regeringens landsbygdsprogram.

Bokningsbara bord över hela Sverige
Jämtland/Härjedalen: Bydalen, vid Dalsjön i Bydalsfjällen
Swedish Lapland: på Skeppsholmen i Arjeplog
Småland: nära Asa norr om Växjö