Undvik sommarträngseln: Ny tjänst mäter parkeringstrycket i Skåne i realtid

Undvik sommarträngseln: Ny tjänst mäter parkeringstrycket i Skåne i realtid

Nu är det möjligt att följa trafiktrycket på sju skånska parkeringar som brukar drabbas av sommarträngsel. Den nya tjänsten som är utvecklad av Visit Skåne är tillgänglig för allmänheten och erbjuder information i realtid till bilburna på populära besöksmål.

Uncrowded.se är en gratistjänst och innovation under utveckling hos Visit Skåne som underlättar planering av bilresor till naturområden. Tjänsten ger en överblick av parkeringstrycket på ett antal parkeringar, både i realtid och framåt. Avsikten är att sprida besöksflödet över tid och plats vilket i sin tur minskar belastningen. Samtidigt får besökare möjligheter att planera sina resor bättre, undvika trängsel och få en finare upplevelse av besöksmålet.

– Nu testar vi för första gången tjänsten live efter en intensiv utvecklingsfas. Förhoppningen är att besökaren ska känna att Uncrowded är en bra service och planera i förväg för att slippa överraskningar med fulla parkeringar. Vi hoppas att det kommer att leda till att användarna lägger sitt naturbesök på ett sätt som gynnar både den egna upplevelsen och platsen säger, Josefine Carlsson, projektansvarig för Smart natur på Visit Skåne AB.

Fordonsmätare med solcellslösningar har installerats i vägbanan och registrerar fordon som passerar in och ut på parkeringarna. Data samlas in och analyseras vilket ger möjlighet att förmedla realtidsinformation och prognoser om parkeringssituationen för utflyktssugna semesterfirare. Mätarna använder integritetsskyddad teknik utan att identifiera enskilda fordon eller individer.

– Tjänsten Uncrowded har tagits fram inom Visit Skånes innovationsarbete som syftar till att utveckla en hållbar destination. I dagsläget finns inga fungerande metoder för att både tillgängliggöra och samtidigt undvika ett för högt besökstryck på naturen och lokalsamhället. Intresset för att hitta lösningar för balanserade besöksflöden är stort både nationellt och internationellt, säger Hélene Östberg, varumärkes- och innovationschef på Visit Skåne AB.

Här mäter Visit Skåne trycket på parkeringarna:

Falsterbo Strandbad

Flommens golfklubb (Måkläppens naturreservat)

Kämpinge strandbad

Kåseberga stora parkeringen (Ales stenar)

Kåseberga hamn (Ales stenar)

Skrylle naturreservat

Sandhammaren

Initiativet är möjligt med hjälp av kommuner, Länsstyrelsen Skåne samt Trafikverket i egenskap av förvaltare av testplatser.

För ytterligare information:

Josefine Carlsson, projektansvarig för Smart natur på Visit Skåne AB

E-post: josefine.carlsson@skane.com

Mobil: +46 72 556 99 87

Maria Larsson, innovationsansvarig för Smart natur och Uncrowded på Visit Skåne AB

E-post: maria.larsson@skane.com

Mobil: +46 72 599 83 23

Skånes regionala destinationsbolag, Visit Skåne AB, ska stärka Skånes varumärke internationellt, och främja besöks- och eventnäringen. I uppdraget ingår att verka för att stora evenemang, kongresser, utställningar och mässor genomförs i Skåne. Det handlar också om att utveckla skånsk besöks- och eventnäring med fokus på hållbarhet och innovation, och att öka destinationens kännedom och attraktivitet internationellt. Visit Skåne AB ägs av Region Skåne Holding AB och bildades 2023 genom en fusionering av Tourism in Skåne AB, Event in Skåne AB samt Business Region Skåne AB.