Tourism in Skånes innovationsprojekt prisas internationellt

Tourism in Skånes innovationsprojekt prisas internationellt

Omvärlden blickar nu mot Skåne som skapar framtidens naturupplevelse – på naturens villkor. Tourism in Skånes innovationsprojekt Uppdrag Fotspår får uppmärksamhet internationellt och prisas för sin kreativitet och framåtsträvan när Digital Tourism Think Tank höll sin årliga prisceremoni.

Projektet Uppdrag Fotspår syftar till att testa nya lösningar och skapa rätt förutsättningar för ett bättre beteende hos besökare i naturen. Lämna inga fotspår. Projektet i sig har däremot lämnat avtryck inom turismbranschen nationellt och internationellt. I förra veckan utsågs Uppdrag Fotspår som vinnare i kategorin ”Sustainability & Stewardship” av det brittiska turismnätverket Digital Tourism Think Tank. De två andra kandidaterna som konkurrerade om priset kom båda från Switzerland tourism - Swisstainable programme och Swisstainable Veggie day.

Juryns motivering till priset lyder: Uppdrag Fotspår utmärker sig på ett sätt vi aldrig sett innan. Genom processen har man fokuserat på olika behov för att närma sig ett problem och använt kreativitet och designmetoder för att hitta möjliga lösningar. Det inspirerar andra turismorganisationer att våga använda kreativitet i sina processer. När vi löser problem i en större kontext som vi inte fullt ut förstår är det viktigt att vi utmanar våra föreställningar och bjuder in till ett mångfaldsperspektiv.

- Det är väldigt roligt att vårt arbete uppmärksammas även internationellt. I samarbete med andra aktörer i Skåne kraftsamlar vi just nu eftersom det är bråttom att förändra beteendemönster och visa större omtanke om vår natur. Vi tog ett helt nytt grepp och drev igenom en designprocess helt själva, vilket vi har lärt oss otroligt mycket av och jag är stolt att vi vågade ta det steget. Vi hoppas att det kommer inspirera andra destinationer att våga utmana och testa nya tillvägagångssätt ­- för de samhällsproblem vi står inför kräver det, säger Josefine Carlsson på Tourism in Skåne.

Se övriga vinnare i alla fem kategorier här: Winners (xfestival.travel)

Läs mer om Uppdrag Fotspår och hur Tourism in Skåne arbetar vidare här: Uppdrag Fotspår | Tourism in Skåne (tourisminskane.com)

Om DTTT och priset X Awards
    X Awards arrangeras av Digital Tourism Think Tank är ett globalt nätverk baserat i England som driver turismbranschen framåt genom innovation, framtidsspaningar, workshops och kunskapsdelning.

Årets upplaga av X Awards bestod av 26 nominerade bidrag i fyra kategorier från olika destinationer och turismorganisationer från hela världen.

Kategorin ”Stewardship and Sustainability” uppmärksammar starka initiativ och utmärkt ledarskap, och försöker identifiera de inom branschen som utmanar och driver arbetet framåt för att säkerställa att turism skapar en positiv inverkan på samhället, människorna och planeten.

För mer information, välkommen att kontakta:
    Josefin Carlsson, strategiskt ansvarig för naturturism på Tourism in Skåne AB
    josefincarlsson@skane.com +46 72 5569987

Tourism in Skåne AB är Skånes regionala DMO (Destination Management Organisation). Vi samordnar och genomför insatser inom marknadsföring, destinationsutveckling och gränsöverskridande innovation för en hållbar utveckling i Skåne. Vårt arbete är framtidsinriktat och omvärldsbaserat och syftar till att skapa värde för besöksnäringen i Skåne. Vi strävar efter att uppnå visionen i Färdplanen för Skåne mot 2030: Skåne – where tourism matters.

Tourism in Skåne AB ingår, tillsammans med systerbolagen Event in Skåne AB, Film i Skåne AB och Invest in Skåne AB i koncernen Business Region Skåne AB som ägs av Region Skåne Holding AB.