Konstrundorna i Skåne 2009

Konstrundorna i Skåne 2009

Konstrunda i Skåne, påsken2009
Foto:skane.com©sydpol.com

Traditionen med konstrundor i Skåne startade på Österlen för mer än 40 år sedan. Numera finns det konstrundor runt om i hela Skåne och under påskhelgen 2009 håller flera hundra konstnärer ateljéerna öppna för allmänheten. Alla konstrundor har en samlingsutställning där konstnärerna ställer ut minst ett verk för att väcka besökarnas nyfikenhet och locka till besök i ateljéerna.

Påsken är också den helg när flera krogar och pensionat i Skåne slår upp portarna inför sommarsäsongen, och för de flesta blir det en rivstart när tiotusentals människor rör sig i Skånes alla hörn. Vårens ankomst firas och konsten triumferar.

111 konstnärer deltar i ÖSKG:s konstrunda på Österlen. I år förlängs samlingsutställningen med en vecka och håller öppet till och med den 26 april.
Konstrundan i nordvästra Skåne firar i år 15-årsjubileum och ger ut en jubileumsskrift där alla de 177 medlemmarna presnteras. Samlingsutställningen finns i Landskrona Konsthall. Den 16 april föreläser musikdirektör Sixten Nordström om konst och musik.

Under påskveckan blir det också premiär för en ny konstexpo på Jordberga Gods, slottet där Ingmar Bergman spelade in "Sommarnattens leende".

Här är Tourism in Skånes översikt över de skånska konstrundorna under påsken 2009

Adresserna till respektive konstrundas hemsidor med öppettider, kartor och övrig information finner du här:

10-19/4 Konstrunda i nordvästra Skåne 149 konstnärer från Nordvästra Skånes Konstförening öppnar sina ateljéer och utställningslokaler på olika platser runt om i Nordvästra Skåne för allmänheten. Samlingsutställning på Landskrona Konsthall där verk av de deltagande konstnärerna visas.www.konstrundan.nu

10-19/4 Konstrundan på Österlen 111 medlemmar öppnar sina ateljéer, med gemensam utställning på Tjörnedalagården, ÖSKG:s (Östra Skånes Konstnärsgille) galleri. Tjörnedala Konsthall, Baskemölla, Simrishamn.www.oskg.nu

10-19/4 Konstrundan i västra Skåne Konstnärer från Västra Skånes Konstnärsgille öppnar sina ateljéer och utställningslokaler på olika platser runt om i västra Skåne för allmänheten. Samlingsutställning på Kulturhuset Björnen i Åstorp där verk av de deltagande konstnärerna visas.www.vskg.se

10-19/4 Konstrundan i sydvästra Skåne Samlingsutställning på Naturgården i Bröddarp mellan Arrie och Västra Ingelstad. Nyhet för i år är ett särskilt rum för barnen där de bl.a. kan måla på stafflier och göra lerfigurer vid bord. www.ksvkonst.se

10-13/4 Konstrundan i Mittskåne Samlingsutställning på Frostavallen, öppna ateljéer och utställningslokaler i området Hässleholm, Eslöv, Hörby och Höör.www.konstrundan.com

10-19/4 Konstrundan i hela Skåne- Fria Konstnärers Gille
Samlingsutställningi Brösarp10-13/4 och hos konstnärerna till den 19 april.www.friakonst.se

10-13/4 Skurupsbygdens konstrunda Skurupsbygdens Konst- och Hantverksförening (SKHF) arrangerar den årliga konstrundan.www.skhf.se

10-13/4 IKIS - Skåne (Internationella konstnärer i Sverige/Skåne)Samlingsutställning med 30 konstnärer i Magasinet på Trolleholms slott .Öppet kl. 10-17, även i konstnärernas ateljéer. www.immi.se/ikis/ikis-skane

10-19/4 Jordberga Konstexpo En ny konst-och kulturhändelse på Jordberga gods. Öppet under påskveckan kl.10-18.Skulptur. Foto & måleri. För första gången öppnar Jordberga Gods dörrarna till ett Konstexpo i och omkring det tidigare Herrskapsstallet. Beläget längs kustvägen och Riksväg 101, ca 15 minuters bilväg från Ystad och 30 minuter från Malmö. Kontakt: Sylvette D. Wikström tel: 0701-40 60 55.

Ej fastställt: Konst- & Hantverksrunda på Linderödsåsen www.linderodsasensturism.com

Konstrundor senare under våren och hösten:

21-24/5 Konstrunda på Hven Sveriges mest miljövänliga konstrunda! Cykla runt ön och besök de olika konstnärerna på Ven. www.venskulturhus.se

3-4 & 10-11/10 Nordskånska Konstrundan Samlingsutställning i Mala byagård. www.nskg.se/konstrundan.htm

Konstnärsgillet Söderslätts konstrunda - Öppet Hus på Söderslätt www.kgskonst.se

Lena Birgersson
Tourism in Skåne AB
pressansvarig
Stortorget 9
SE-211 22 Malmö
tel.+46 (0) 40-623 97 85 (kopplat till mobil)
SMS +46 (0)768-87 17 14
lena.birgersson@skane.com
www.skane.com

Tourism in Skåne AB är Skånes officiella marknadsföringsbolag inom turism. Uppdraget är att marknadsföra Skåne för svenskaoch utländska turister. Bolaget är, tillsammans med Event in Skåne och Invest in Skåne, dotterbolag till Business Region Skåne som ägs till 85 procent av Region Skåne och till 15 procent av Kommunförbundet Skåne.