Stark Skånerepresentation på Copenhagen Cooking

Stark Skånerepresentation på Copenhagen Cooking

Tourism in Skåne och Smaka på Skåne/Livsmedelsakademin bjuder in till en skånsk matmarknad och lounge på temat ”Skåne – Københavns vilde baghave” där ett 10-tal restauranger från bland annat nätverket Skånska Matupplevelser deltar. För att kunna avnjuta deras delikatesser kan besökarna köpa klippkort för 150 DKK som ger 10 smakprover.

På plats finns också flera skånska matproducenter som bjuder på smakprover och säljer sina produkter.

– Efterfrågan och suget efter skånska råvaror ökar i och med att man på den danska sidan anammat det nya nordiska köket på olika kreativa sätt, säger Anna Eklund, som ansvarar för Smaka på Skånes producenttält under Nordic Taste.

De som besöker den skånska matmarknaden kommer också att få exklusiva bokningserbjudanden på boende i kombination med fantastiska matupplevelser.

– Skånepaketen som erbjuds ska locka de matintresserade livsnjutarna som vi möter på festivalen, och verkligen ge dem en oemotståndlig anledning att besöka Skåne, säger Heléne Östberg, marknadschef på Tourism in Skåne.

Tack vare ett nytt samarbete mellan Smaka på Skåne och Öresundsbron får samtliga deltagande restauranger och producenter gratis överfart mellan Malmö och Köpenhamn.

Restaurangerna som är med och säljer smakprover är:
Brösarp Gästgifveri – Dannegården – Elisefarm – Grand i Lund – Häckeberga – Rebell Rusthållargården – Skanörs Fiskrökeri – Skanörs Gästgiveri – The Lodge – Ängavallen

Anläggningarna som erbjuder fina resepaket är:
Brösarps Gästgifveri och SPA – Grand i Lund - Hotell Dannegården – Häckeberga Slott – Margretetorp Gästgifveri – Ringsjö Wärdshus

Matproducenterna är:

För mer information, vänligen kontakta:
Heléne Östberg, Tourism in Skåne, 0768-890422
Anna Eklund, Smaka på Skåne, 0709-568475