Slottsvinnare upplevde Skåne på cykel

Slottsvinnare upplevde Skåne på cykel

I höstas utlyste Tourism in Skåne tävlingen ”Husvakt sökes” där vinnaren fick ta med sig 25 vänner till Häckeberga slott för festmiddag och övernattning. Drygt 1600 bidrag kom in. Karin Svanfeldt heter den lycklige husvakten som valde att ta med sig sina cyklande väninnor på en skånsk slottsvistelse.

- Berättelsen om de cyklande väninnorna är så charmig att den fångade tävlingsjuryns intresse, och vi utsåg dem till vinnare av en vistelse på Häckeberga slott i Skåne, säger Sara Brynskog, PR-ansvarig på Tourism in Skåne.

Karin, tillsammans med ett drygt tjugotal väninnor mellan 45 och 84 år, delar intresset att uppleva omvärlden från cykelsadeln. Förutom cykelturer varje måndag under tre sommarmånader, beger de sig årligen iväg på en lite längre cykelsemester. Cykelgänget, kallat ”Fjordkedjan” efter Kungsbackafjorden, har cyklat ihop sedan 1981, på initiativ av Ingalill Lundh. Gruppen har utökats under årens lopp, och sammanhållningen växer med åren.

- Med cykel tar man sig fram på stigar och till platser dit ingen bil kommer. Man kommer så nära naturen på cykel. Vackra solnedgångar, doft från klöverängar… Under vintern längtar vi till första måndagen i maj då vi startar cyklingen, berättar Karin Svanfeldt.

Vinnarna, som kommer från området kring Kungsbacka och Onsala, passade på att bygga på sin Skånevistelse med ytterligare två övernattningar. De utforskade området kring Häckeberga och Romeleåsen och upplevde sjöar och slott vid Blentarp, Sövde och Snogeholm.

- Vi fick möjlighet att njuta av Skånes underbara natur när vi tror att den är som vackrast – bokskogar, sjöar, mysiga små samhällen och vidder med sädesfält och även lite cykelutmaningar med backarna runt Romeleåsen. Dessutom fick vi njuta av Häckeberga slottsköks omtalade kulinariska rätter. Vi valde till och med att stanna kvar på slottet ytterligare ett dygn, berättar Karin vidare.

- Cyklarna hyrde vi av Robin på Fridhems cykel i Lund som var bussig att ställa upp på söndagen då de normalt har stängt, för att ta emot cyklarna, innan vi åter vände till Kungsbacka med tåget på kvällen, avslutar Karin.

För ytterligare information:
Sara Brynskog, PR-ansvarig Tourism in Skåne, 040-675 34 96, sara.brynskog@skane.com
Karin Svanfeldt, tävlingsvinnare, 0736 65 48 01, kasvanfeldt@gmail.com
Ingalill Lundh, grundare av Fjordkedjan, 0704 73 71 30