Skånska mat- och dryckesevenemang ska nå internationell världsklass

Skånska mat- och dryckesevenemang ska nå internationell världsklass

Tourism in Skåne bjuder nu in till The Gastrolution of Skåne, en treårig satsning för att utveckla evenemang genom ökad digitalisering och marknadsföring, och med ett stort fokus på hållbarhet. Projektet ska göra skånska mat- och dryckesevenemang mer tillgängliga och attraktiva för de internationella besökarna.

Projektet vänder sig till alla som på något sätt är involverade i mat- och dryckesevenemang i Skåne. Det kan vara som arrangör, mathantverkare, restaurang, gårdsbutik, destinationsutvecklare eller någon som helt enkelt brinner för spännande idéer om att skapa något nytt!

Den 31 januari är det kick-off för projektet på Mötesplats Tejarp i klågerup. Redan är det över 100 personer anmälda, men det finns några platser kvar.

På kick-offen berättar Tourism in Skåne mer om vad projektet kan erbjuda men ger också deltagarna möjlighet att påverka innehållet baserat på vilken kunskap som behövs för att driva arbetet framåt inom befintliga evenemang. På plats är bland annat Lisa Lemke, tv-kock och matkreatör som kommer att dela med sig av hur det gick till när hennes matdröm gick i uppfyllelse. Simon Strandvik från Greentime presenterar också verktyget Hållbart evenemang, som kommer att erbjudas alla deltagare.

- Tillsammans ska vi sätta Skåne på den gastronomiska världskartan genom att ta vara på kraften och mångfalden hos de skånska mat- och dryckesevenemangen, säger Sofie Broomé, projketledare för The Gastrolution of Skåne.

The Gastrolution of Skåne erbjuder utbildningar inom hållbarhet, digitalisering, storytelling, marknads- och målgruppskunskap i form av seminarier, workshops och studieresor. Det kommer även finnas möjlighet till individuell coachning och utvärdering av evenemang.

Projektet The Gastrolution of Skåne är ett projekt som beviljats stöd av Jordbruksverket inom landsbygdsprogrammet 2014 – 2020 och finansieras delvis med pengar från Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling. Tourism in Skåne är projektägare och samverkanspartners är LRF, Region Skåne/Regional Utveckling och Event in Skåne.

Mer information om projektet

Kontaktinformation: Sofie Broomé, Projektledare, 0725-75 20 99, sofie.broome@skane.com

Tourism in Skåne AB leder utvecklingen av varumärket Skåne till att bli Sveriges starkaste destinationsvarumärke. Som Skånes officiella marknadsbolag ska vi marknadsföra, sälja och utveckla Skåne som destination. Tillsammans med partners skapas nya affärsmöjligheter och ökad kunskap som ska leda till högre upplevd kvalitet för besökaren.