Skånsk besöksnäring fortsätter växa

Omsättningen ökar och jobben blir fler när den skånska besöksnäringen växer. Det visar en färsk rapport från Tourism in Skåne. Trots ett ekonomiskt ostadigt europa har turismen till Skåne ökat under 2011, både i omsättning och med resultatet att fler jobb skapats i besöksnäringen.

Antalet resor till Skåne ligger på en stabil nivå och var i stora delar oförändrat mot föregående år. Svenskarna står ohotat för den största andelen besökare men antalet utländska besökare ökar. Den undersökning som Tillväxtverket presenterat för 2011 kring utländska besökares volymer och köpbeteende visar också tydligt på ett framgångsrikt år för Skåne. Antalet utländska besökare ligger inte långt ifrån Stockholmsområdets och på ett betryggande avstånd från Västra Götaland.

2011 omsatte turismen 19,8 miljarder kronor i Skåne inklusive regional shopping. Omsättningen ökade kraftigt under 2011 jämfört med 18,2 miljarder år 2010. Räknar man exklusive regional shopping ökade omsättningen till 8,5 miljarder kronor jämfört med 7,5 miljarder år 2010. Shopping är den kategori som omsätter mest. Antalet årssysselsatta från turismen ökade år 2011 jämfört med 2010. Inklusive regional shopping uppgick sysselsättningen från turismen år 2011 till 13 284 årssysselsatta, jämfört med 12 633 år 2010. En ökning på dryga 5%. Restaurangbranschen sysselsätter flest personer.

Inledning av 2012 har visat på en fortsatt positiv tillväxt för Skåne och då framför allt när det gäller de utländska besökarna.

För mer information kontakta: Per Persson, Tourism in Skåne tel: 0768-871668, per.persson@skane.se