Skånetrafikens app underlättar för turister

Skånetrafikens app underlättar för turister

Nu går det att köpa biljett även till och från Danmark i Skånetrafikens app, vilket ökar tillgängligheten och smidigheten för utländska besökare. För den som har ett utländskt mobilabonnemang blir appen automatiskt på engelska.

Sedan tidigare har man kunnat köpa biljett inom Skåne och till angränsande län.

- Det känns bra att vi kan lansera den här tjänsten nu före sommaren, då vi har många tillfälliga besökare på plats i Skåne, säger Pernilla Nilsson, projektledare på Skånetrafiken. Men även för många Kastrup och Danmarksresenärer är det en efterlängtad tjänst.

Appen kommer att marknadsföras via olika kanaler, bland annat på Copenhagen Airport.

Hur funkar det?
Antingen köper man sin biljett direkt i anslutning till själva resan eller så köper man biljetten i förväg och aktiverar och använder den vid ett senare tillfälle, inom sju dagar.  Betalar gör man med sitt bank- eller kreditkort (VISA eller Mastercard) direkt i appen.

För resor i Danmark gäller biljetten på Öresundståg, Metron, S-Tåg och Movias bussar och för att man ska kunna köpa en biljett till Danmark måste den vara sökbar i appen.

Sedan tidigare gäller enkelbiljetter köpta i Skånetrafikens app på bussar och tåg för den valda och köpta sträckan inom Skåne och angränsande län. Biljetten gäller från att man har aktiverat den.

- Den här typen av satsningar som underlättar för besökaren bidrar till den positiva bilden av Skåne som en tillgänglig och öppen destination, säger Sara Brynskog på Tourism in Skåne

För ytterligare information, kontakta:
Skånetrafiken presstjänst, tfn 0451-28 85 03
Pernilla Nilsson, projektledare, tfn 0451-28 86 25
Sara Brynskog, PR- & Kommunikationsansvarig på Tourism in Skåne, tfn 0768-870353

Tourism in Skåne AB leder utvecklingen av varumärket Skåne till att bli Sveriges starkaste destinationsvarumärke. Som Skånes officiella marknadsbolag ska vi marknadsföra, sälja och utveckla Skåne som destination. Tillsammans med partners skapas nya affärsmöjligheter och ökad kunskap som ska leda till högre upplevd kvalitet för besökaren.