Skånes mathantverkare drar till Stockholm

Skånes mathantverkare drar till Stockholm

Den 21 -23 augusti 2009 hålls den stora Smaklustmässan i Tantolunden på Söder i Stockholm. Bland hundratals småskaliga matproducenter från hela Sverige finns då också inte mindre än 30 mathantverkare från Skåne. Alla är beredda att bjuda stockholmarna och tillresta besökare på fantastiska smakupplevelser från hela regionen. Mässan blir en uppvisning av mathantverk på hög nivå med smakprovningar, tävlingar, underhållning och försäljning. Mässan anordnades första gången 2007 och drog då över 100 000 besökare.
I Skånepaviljongen kan besökarna prova på att mala senap på gammalt skånskt vis, smaka skånsk gårdsost, spickeskinka, spettekaka, ekologiskt bröd, kryddor, marmelad och äkta skånsk äggakaga med rökt sidfläsk.
Deltar gör till exempel Vilhelmsdals Gårdsmejeri i Tommarp med sina prisbelönta ostar av get- och jerseymjölk. Från Tollarp deltar Larssons Chark som för några år sedan var nedläggningshotat. Tim Husaj, tidigare anställd, driver nu framgångsrikt charkuteriet vidare.
Yngst av alla skånska deltagarna är Andreas Lindberg, 28 år, från Fjälkinge. Andreas är kock och startade i höstas sin firma, Bondens skafferi, där han levererar utvalda produkter från skånska mathantverkare till restauranger runt om i Skåne.
Från Klippan deltar Bjärhus Gårds- och charkuteributik. 2008 vann Bjärhus guldmedalj i chark -SM för sitt lufttorkade kött. Till Smaklustmässan tar man med sig äkta skånsk spickeskinka.

Linderödsgrisar och blommehöns
- Smaklustmässan är en fantastisk möjlighet att visa upp skånskt mathantverk, säger Gabriel Walldén som föder upp renrasiga linderödssvin på sin gård Dalängarna i Kivik. Mässan i Tantolunden en stor folkfest där vi kan visa våra produkter för både konsumenter och media. Det är väldigt givande att träffa matintresserade människor som dessutom månar om hög matkvalitét.
Till mässan i Tantolunden tar Gabriel Walldén med sig levande linderödskultingar och även några blommehöns.

Ingar Nilsson är projektledare för Smaka på Skåne som är Region Skånes matsatsning.
- Skåne har ovanligt många duktiga mathantverkare som vi är stolta att visa upp för övriga Sverige. Dessutom har vi en stor bredd på våra företag och ovanligt många av de skånska producenterna har dessutom egna gårdsbutiker, vilket underlättar för de som vill besöka oss efter mässan.

Mathias Dahlgren blir Skånes ambassadörskrögare i Stockholm
När Skåne deltar i årets Smaklustmässa i Stockholm den 21 - 23 aug, så blir ingen
mindre än Mathias Dahlgren Skånes Ambassadörskrögare. Varje landskap som deltar i mässan har en egen ambassadörskrog i Stockholm. Mathias Dahlgrens Matsalen och Matbaren på Grand Hôtel i Stockholm har nyligen tilldelats två respektive en stjärna i Guide Michelin.
Huvudarrangör för mässan är Eldrimner, nationellt resurscentrum för hantverksmässig livsmedelsförädling. Samordnare för de skånska deltagarna är Smaka på Skåne.

Från östra Skåne deltar: Bodarpsgården, Trelleborg, Bondens Skafferi, Fjälkinge, Dalängarna, Kivik, Friska Torpet, Fjälkinge, Havängsprodukter, Brösarp, Karin Weibull Spettkakor, Degeberga,
Kiviks Ål & laxrökeri, Kivik, Larssons Chark, Tollarp, Lödahus Chokladkultur, Brösarp
OlofViktors, Glemminge, Petersborgs gård, Smedstorp, Vilhelmsdals Gård, Tommarp
Äggakageboden i Smyge, Skurup, Österlenkryddor, Köpingebro, Österlentomater, Simrishamn.
Från västra Skåne deltar: Bjärhus Gårdsbutik, Klippan, Bonnarps Hjortgård, Ljungbyhed, Bäckdalens handelsträdgård, Båstad, Fricks Spettkaksbageri, Billinge, Fridshills Kyckling, Hörby, Glorias Äppelgård, Lund Gylleneidens Trädgårdar, Höllviken, Holmana Gårdsmejeri, Hishult, Larsvikens Lantbruk, Viken, Mossagården , Veberöd, Skånehill Gård, Kvidinge, Spirit of Hven, Backafallsbyn på Ven, Röstånga Mölla, Röstånga,Tockafarmarens Ungtupp, Genarp, Ängavallen, Vellinge.

En förteckning över deltagarna i Smaklustmässan (med kontaktuppgifter) hittar du längst ner på den här sidan!

Mer info:
Anna Eklund, projektledare för Skåne på Smaklustmässan tel. 0709-568475
anna@miljoochmarknad.se

Lena Birgersson
Tourism in Skåne AB
pressansvarig
Stortorget 9
tel.+46 (0) 40-623 97 85 (kopplat till mobil)
SMS +46 (0)768-87 17 14
lena.birgersson@skane.com
www.skane.com
Tourism in Skåne AB är Skånes officiella marknadsföringsbolag inom turism. Uppdraget är att marknadsföra Skåne för svenska och utländska turister. Bolaget är, tillsammans med Event in Skåne och Invest in Skåne, dotterbolag till Business Region Skåne som ägs till 85 procent av Region Skåne och till 15 procent av Kommunförbundet Skåne.