Skåne tar täten i ny storsatsning i Danmark

Skåne tar täten i ny storsatsning i Danmark

Foto: skane.com© sydpol.com

Nu startar ett stort, treårigt turistprojekt som ska locka ännu fler danska turister till Skåne.

- Sedan Öresundsbron öppnade har de danska turisterna strömmat till Skåne, säger Pia Jönsson -Rajgård, VD för Tourism in Skåne, Skånes marknadsföringsbolag. Under perioden januari - november 2008 övernattade 102 875 danskar på skånska boendeanläggningarna. Det innebär en ökning med 14 procent jämfört med samma period 2007, trots höstens lågkonjunktur. Ökningen sedan Öresundsbrons invigning 2000 är inte mindre än 77 procent.

Tourism in Skåne satsar under 2009 totalt 2,3 miljoner kronor i Danmark och går nu som den största enskilda aktören in i det stora sydsvenska marknadsföringsprojektet "Danmark" i kubik". Här deltar sju turistorganisationer, från Bohuslän i norr till Kalmar i öster. Även Scandlines, som trafikerar Helsingör och Helsingborg, och Stena Line, som kör färjorna mellan Sverige och Jylland, Öresundsbron och DSB First deltar i projektet som drivs av Visit Swedens Danmarkskontor.

- Även om det danska besöksantalet stadigt ökar, så är Skåne och Sydsverige fortfarande en oupptäckt pärla för de flesta danskar. Och de som redan besökt oss är givetvis välkomna som stamgäster, säger Pia Jönsson - Rajgård. Vi räknar även med att lågkonjunkturen gör att danska resenärer söker sig till näraliggande resmål.

Marknadsföringsprojektet "Danmark i kubik" omfattar 13 miljoner SEK per år och sträcker sig över tre år. Fokus läggs på annons och - webbkampanjer, tv-reklam, kundtidningar och turistmässor. De främsta målgrupperna är aktiva barnfamiljer och "det grå guldet", köpstarka medelålders par med utflugna barn.Affärsresenärerna är också en av målgrupperna.

Bakgrunden till mångmiljonsatsningen är att DSB First från den 11 januari 2009 tar över driften av Öresundstågen som förbinder stora delar av södra Sverige med Själland. Detta skapar en betydligt större arena för danska turister i Sydsverige och ger goda förutsättningar för turistsatsningar över länsgränserna.

Vilka dragplåster har då Skåne?
-Framför allt är det naturen och den prisvärda shoppingen vi lockar med . Enbart valutaeffekten ger idag mellan 20 -30 procents lägre priser i Skåne, säger Pia Jönsson- Rajgård. Kvar för danskarna att upptäcka är också vår goda mat. Mångfalden av restauranger och den kulinariska höjden på de skånska krogarna är ännu inte känd i Danmark, säger Pia Jönsson - Rajgård.

Alla skånska turistentreprenörerna bjuds nu in att delta i projektet. På tisdag den 13 januari anordnar  Tourism in Skåne ett informationsmöte om kampanjen. Mötet hålls på restaurangen på Kallbadhuset i Bjärred.  Mer än fyrtio entreprenörer från Skåne har hittills visat intresse av att gå med i projektet. I mötet deltar bland andra Torekov Hotell, Ellinge Slott, Eslöv, Blommeröd Arabstuteri, Höör, Bäckaskogs slott, Kristianstad, Malmö Opera och Skissernas Museum i Lund. Mötet pågår kl. 9 - 13 och pressen är välkommen att delta.

Pia Jönsson-Rajgård, VD, Tourism in Skåne tel.040-623 98 11 eller 0768-87 07 30

Ulrika Brink, area manager Danmark, Danmark tel.0705-35 90 76

Lena Birgersson, pressansvarig
tel. 0707 95 86 02  lena.birgersson@skane.com www.skane.com

Tourism in Skåne AB är Skånes officiella marknadsföringsbolag inom turism. Uppdraget är att marknadsföra Skåne för svenska och utländska turister. Bolaget är, tillsammans med Event in Skåne och Invest in Skåne, dotterbolag till Business Region Skåne, som ägs till 85 procent av Region Skåne och till 15 procent av Kommunförbundet Skåne.