​Skåne sjuder av spännande event i sommar

Gå på strandparty med Måns Zelmerlöw och Timbuktu eller kolla golf i världsklass? Kanske spana in någon av Skånes alla matfestivaler eller springa något av motionsloppen? I Skåne finns det något för dig i sommar, oavsett om du är jägare, löpare eller dansar folkdans.

Redan nu i maj drar säsongen igång med ett par stora matfestivaler, först i Brösarp och sedan i Skanör-Falsterbo. Nedan presenterar vi ett litet urval av spännande arrangemang, och på Visitskane.com kan du alltid hitta mängder av aktuella och intressanta evenemang i Skåne.

- Skåne erbjuder i år ett fantastiskt smörgåsbord av nya och återkommande event som bidrar till att skapa fler reseanledningar till Skåne. Bredden på event stärker Skåne som eventregion och bidrar till ökad omsättning och nya arbetstillfällen. Att så många av dem dessutom är miljöcertifierade är extra glädjande, säger Pehr Palm, VD på Event in Skåne AB.

- Många av de större idrottsevenemangen, som Swedish Open, Falsterbo Horse Show, Åhus Beach Handboll och Nordea Masters, stärker bilden av Skåne internationellt, och bidrar till ökade besökarvolymer från utlandet. Även Lund Comedy Festival och Ystad Jazzfestival är exempel på arrangemang som lockar långväga besökare, säger Pia Jönsson Rajgård, VD på Tourism in Skåne AB.

Skånes Matfestival i Brösarp hålls 22-24 maj. Förra året hade festivalen 8 500 besökare, och i år siktar arrangörerna på ännu fler. Bland annat blir det en ”dessert-along” där 100 hemmakockar fixar efterrätt tillsammans med Sveriges dessertmästare, Joel Lindqvist. Det blir ett späckat program med kulinariska workshopar, aptitretande aktiviteter och smakrika seminarier med bland andra stjärnkocken Titti Qvarnström från Bloom in the Park i Malmö. Evenemanget har blivit certifierat till Miljömärke Event av Håll Sverige Rent. Dessutom har festivalen en hållbarhetspolicy och en checklista för hållbart evenemang som alla deltagare måste hålla sig till. Skanesmatfestival.se/

En vecka senare, den 29-31 maj är det Skanör Falsterbo Matfestival. Planen är att fördubbla besökarantalet från förra året, då cirka 4 000 personer var med på festivalen och över 12 000 smakportioner serverades. Här finns mängder av restauranger och streetfood. Skanör Falsterbo Matfestival arbetar nära Hungerprojektet, och alla deltagande företag uppmanas att skänka tio procent av sina intäkter dit. Skanorfalsterbomatfestival.com

Den 4-7 juni är det dags för säsongens stora golffest, Nordea Masters på golfbanan PGA Sweden National i Bara. Förra året kom över 80 000 besökare för att titta på golf i världsklass, och man räknar med motsvarande siffror i år. Tävlingen är godkänd av Håll Sverige Rent som Miljömärkt Event, och har i detta sammanhang högre poäng än förra året. Nordeamasters.se

Måns Zelmerlöw, Hasse Andersson, Timbuktu, Rebecca & Fiona, Petter och Maskinen är några av de artister som finns med på det stora strandpartyt Summer On i Båstad den 9-11 juli. Det blir en musikalisk fest för hela familjen ackompanjerad av solnedgången över Laholmsbukten. Summeron.se

Den 5-9 augusti blir det Europeade, en internationell folkdans- och musikfestival i Helsingborg. Skånska Jakt- och Fiskemässan på Bosjökloster firar 25-årsjubileum den 29-30 augusti, ett event som på senare år profilerat sig som ett familjevänligt evenemang med aktiviteter för alla åldrar.

För den som vill springa och mäta sina krafter finns det massor att göra i Skåne i sommar. Den 14 juni går The Color Run i Malmö. Alla startar i vita kläder, och går i mål fem kilometer senare indränkta i massor av sprakande färger. Loppet går mer ut på att ha roligt och kasta färg på varandra än att springa fort. Thecolorrun.se

Det finns ytterligare en lång rad lopp, både löpning, cykling och triathlon, som Helsingborg Marathon den 12 september. En samling av lopp och andra motionsaktiviteter finns på Visitskane.com.

För mer information, kontakta:
Pehr Palm, VD på Event in Skåne, 0768-870746
Pia Jönsson Rajgård, VD på Tourism in Skåne, 0768-870730