​Skåne Nordost destinationsutvecklar för framtiden

Nu går besöksnäring och kommuner i Nordöstra Skåne samman i en stor satsning för att skapa ett nytt arbetssätt och en robust plattform att arbeta utifrån. Målet är att långsiktigt locka fler internationella besökare till området. Processen ska leda till både ökad tillväxt och högre lönsamhet i besöksnäringen. En långsiktigt hållbar strategisk plattform och kommunala handlingsplaner ska skapas för ökad professionalisering och en attraktiv året-runt destination.

Besöksnäringen tillsammans med kommunerna Kristianstad, Hässleholm, Osby, Östra Göinge och Bromölla går gemensamt in i processen, som drivs enligt en beprövad och väletablerad modell.

Initiativet till processen har tagits av Tourism in Skåne och för uppdraget har anlitats konsultbolaget Tyréns, tillsammans med Svensk Destinationsutveckling (Svedest). Arbetet sker inom ramen för Collaborative Tourism 2020 – Skånemodellen. Sedan ett par månader tillbaka pågår motsvarande process i sydöstra Skåne (Ystad, Tomelilla, Simrishamn samt Sjöbo).

-Genom samverkan och nya arbetssätt ska besöksnäringens volymer och marginaler öka. Nya säsonger och teman ska skapas eller matcha befintlig efterfrågan på utlandsmarknaderna, där potentialen finns för ökad tillväxt, säger Pierre Månsson (FP), kommunalråd i Kristianstad.

Arbetet kommer att drivas av en processgrupp med representanter från besöksnäringen och kommunala tjänstemän. Det första momentet är inventering och analys av nuläge och potential samt att definiera de marknader och målgrupper som man ser som presumtiva besökare till området. Besöksnäringens kunskap och idéer, liksom samarbete över kommungränserna är därför helt avgörande för processens framgångar.

-Att genomföra denna process tillsammans medför minskade kostnader för den enskilda kommunen, samtidigt som gemensamma kluster för affärsutveckling kan identifieras och utvecklas, som stärker hela området. Det är väl använda skattepengar som investeras i utveckling, jobb och tillväxt, men stort engagemang och förankring krävs för att lyckas, säger Pia Jönsson Rajgård.

I processgruppen finns representanter för Bo, Äta, Göra och Handla. De har valts ut för att få en god spridning i storlek och inriktning liksom för deras förmåga att verka som ambassadörer i sina respektive nätverk.

Tisdagen den 14 april kl. 18.30 i Rådhuset Skåne, Kristianstad - alternativt onsdagen den 15 april kl. 10.00 i Hässleholms Kulturhus välkomnas intressenter till en två timmars presentation av processen. Press välkomnas till träffarna.

För mer information vänligen kontakta:
Eva Berglund, Turismstrateg på Kristianstad kommun 0733-13 54 08
Pia Jönsson Rajgård, VD på Tourism in Skåne AB 0768 - 87 07 30

Fakta Collaborative Tourism 2020 – Skånemodellen
Strategin ska bland annat leda till att Skåne 2020 har ökat antalet årsarbeten inom besöksnäringen till 20.000 (från ca 13 000 år 2010), till 500 000 nya kommersiella gästnätter från utlandet och till en total omsättning på 30 miljarder SEK (från ca 17 miljarder SEK 2010) år 2020.