SKÅNE: KONSTHANTVERK I FOKUS

SKÅNE: KONSTHANTVERK I FOKUS

Inför hösten bjuder Tourism in Skåne på glimtar av livet som yrkesverksam konsthantverkare på Österlen. Porträtten görs i samarbete med Konsthantverkscentrum i Skåne. Syftet är att lyfta fram människorna och vardagen bakom verken och hur vägen till ett annorlunda yrkesval sett ut.

Anna Agger, Skillinge, Maria Liliegren, Ystad, Clemens Ek och Ebba Huberyc, Rörum är först ut att porträtteras i inspirationsartiklarna som finns bifogat, och på:

Inspirationsartiklarna är fria för publicering. Träffar och intervjuer med konsthantverkarna kan också arrangeras.

Bilder till artiklarna finns bifogat, samt här:

Kontakt Tourism in Skåne: Sara Brynskog PR-ansvarig,  040  675 34 96

Mer information om Konsthantverkscentrum (KHVC) och konsthantverk i Skåne:

Kontakt: KHVC Syd, Pernilla Norrman, 070 465 70 70

Medverkande i projektet, anslutna till KHVC:
Clemens Ek och Ebba Huberyc driver Silvergårdens galleri och verkstad vid den lilla byn Rörum på Österlen. De tillverkar unika smycken och trädgårdsmöbler i trä och betong.
Kontakt: www.silvergarden.se

Maria Liliegren driver sin keramikverkstad i det gamla korsvirkeskvarteret Per Helsas gård i Ystad. I butiken hittar man hennes keramik som rymmer inslag av både romantik och humor.
Kontakt: www.marialiliegren.se

Anna Agger är formgivare och snickare som utvecklar små serier miljömedveten heminredning i samarbete med Örnahusens Snickeri, kontor och butik i gamla banken i Skillinge.Kontakt: www.agger.se