Damernas vinst under Curling-EM i Helsingborg i november 2019

Skåne hade flest internationella mästerskap

Under 2019 stod Skåne värd för 23% av de internationella idrottsmästerskap som arrangerades i Sverige - dvs 11 av 47 internationella mästerskap. Det visar den senaste statistiken från Centrum för Idrottsevenemang.

Riksidrottsförbundets avdelning Centrum för idrottsevenemang tar varje år fram statistik över antalet internationella mästerskap som arrangeras i Sverige. Skåne är den region som sedan flera år har haft störst andel mästerskap. Så även för 2019.

Bästa året var 2017 då Skåne stod värd för 26 % av de internationella mästerskap som arrangerades i Sverige, dvs 14 av 54 internationella mästerskap. Skåne har även haft flest nationella mästerskap både år 2018 och 2019. Under båda åren är det SM-veckan som står bakom placeringen där SM-veckan i Landskrona och Helsingborg som arrangerades 2018 genererade hela 52 svenska mästerskap. Året därpå samlade SM-veckan i Malmö 43 mästerskap under en vecka.

- Skånska föreningar, volontärer, kommuner och näringsliv gör ett fantastiskt jobb. Det ligger mycket arbete bakom att identifiera, värdera och genomföra event och möten där alla parter arbetar mot samma mål och alla skall kunna känna sig som vinnare efteråt. Statistiken visar att vår strategi och samverkan fungerar, säger Pehr Palm VD Event in Skåne.

Event in Skåne verkar för att föreningsliv, kommuner, näringsliv och akademi aktivt ska samverka för att värva internationella mästerskap, event och möten till Skåne.

- Mästerskap, och event generellt, skapar reseanledningar och genererar nya arbetstillfällen. De stärker Skånes varumärke och bidrar till stolthet och är en viktig del i den regionala utvecklingen för att skapa livskvalitet i världsklass, fortsätter Pehr Palm, VD för Event in Skåne.