Skåne – Europas nya vindistrikt

Idag är Skåne på god väg att bli Europas nya vindistrikt. Därför är det naturligt att Skåne fokuserar på drycker under fackdagarna (24-25) på årets TUR-mässa i Göteborg, den 24 till 27 mars. Vinkännaren Bengt Frithiofsson finns i montern, tillsammans med skånska vinodlare och andra dryckesproducenter.

Skåne har etablerat sig som vinlandskap de senaste åren, och kan till och med stoltsera med en Route du vin, en egen skånsk vinväg, och vinexperterna talar om ”skånska sensationer”. Skåne är helt klart ett dryckeslandskap. Det kokar, jäser, bubblar och pyser av saft, glögg, must, snaps, whisky och öl överallt.

– Självklart gläder det en vingårds-globetrotter att Skåne börjar växa till sig som vindistrikt. Än så länge produceras inga stora kvantiteter i Skåne men tillräckligt mycket för att man kan sälja på vissa restauranger och på den skånska vingårdens närmsta Systembolag, säger Bengt Frithiofsson.

I montern på TUR-mässan samsas representanter från Skillinge vingård (Domän Sånana), Hällåkra Vingård, Kiviks Musteri, Kullabygdens Vingård, Kullahalvöns Vingård samt Vingården i Åhus och besökarna erbjuds provsmakning.

Vinodlingspionjärerna Anita och Percy Månsson driver Skillinge vingård (Domän Sånana), belägen 300 meter från havet, nära det lilla fiskesamhället Skillinge på Österlen. Här produceras vinet Croix Fleurie som kan köpas på det lokala Systembolaget i Simrishamn och som även serveras på flera krogar på Österlen. www.skillinge.com/vingard

Hällåkra Vingård vilar högst upp på en backe i de norra delarna av Söderslätt. På de långsträckta södersluttningarna, med utsikt över den skånska slätten, har Håkan och Lotta Hansson sin vinodling. www.hallakravin.com

Kullabygdens Vingård utanför Höganäs ägs och drivs av Bert-Åke Andersson. Redan 1993 planterades de första vinplantorna och 2002 tillverkades det första vinet.

Åhus Vingård med sitt läge på en södersluttning nära havet och Helge å har visat sig idealisk för vinodling. 2010 fick det vita vinet Mäster John Solaris utmärkelsen ”Årets bästa svenska vin”. www.vingarden.nu

Kullahalvöns Vingård  är en ung vingård som ligger strax intill Krapperups slott. Här odlas och produceras vitt vin, rosé och mousserande vin ur Kullahalvöns jordmån och bergart, direkt vid foten av Kullaberg. www.kullahalvonsvingard.se/

Kiviks Musteri, norr om Simrishamn, har cider producerats sedan 1930-talet, så traditionen är lång då det gäller allt ifrån val av råvaror, via jäsning, till paketering och försäljning. www.kiviksmusteri.se

Skåne kan självklart erbjuda mycket mer än vin. Bifogat finns en lista på aktuella evenemang och upplevelser runt om i Skåne som alla är väl värda ett besök.

För mer information, vänligen kontakta:

Sara Brynskog, PR-ansvarig Tourism in Skåne, 040-675 34 96, sara.brynskog@skane.com

Tourism in Skåne AB är Skånes marknadsföringsbolag för att främja turismen i regionen. Bolaget har som främsta uppdrag att öka antalet besökare i Skåne och att utveckla regionen som turistmål. www.skane.com