Sydostleden mellan Kristianstad och Brösarp

​Samarbete med University of Tasmania leder till skräddarsydda naturupplevelser i Skåne

Just nu pågår en pilot som är en del i projektet Hållbar utveckling av metoder för produkt- och tjänsteutveckling inom natur- och kulturturism i Skåne (HPU)*. I samarbete med University of Tasmania har Tourism in Skåne tagit fram en undersökning som syftar till att se hur besökare rör sig längs med Sydostledens cykelled. Detta hoppas vi bli viktig input i arbetet med att förbättra upplevelsen av Skåne, öka attraktionskraften och skapa mer anpassade reseanledningar.

Bakgrunden till piloten är det saknas information om den internationella besökaren och deras beteende- och konsumtionsmönster. Efterfrågan på nya produkter är stor och feedback från ledens besökare viktig för det fortsatta produktutvecklingsarbetet. Undersökningen är integrerad i Trails of Southern Sweden-appen och innehåller ett antal frågor som främst riktar sig till utländska besökare, men även svenska.

Resultatet kommer att ligga till grund för att hjälpa branschens företag att utveckla sina verksamheter och möjliggör produktutveckling som är helt och hållet baserad på efterfrågan. Framförallt kommer resultatet att ha en central roll i de produktutvecklingsprocesser som 25 skånska företag kommer att genomgå via HPU, och som syftar till att utveckla ett utbud av kundanpassade produkter.

________________________________________

*Hållbar utveckling av metoder för produkt- och tjänsteutveckling inom natur- och kulturturism i Skåne är ett projekt som drivs av Tourism in Skåne och samfinansieras av Tillväxverket, STF och Region Skåne/Regional Utveckling och Kultur i Skåne. Projektets syfte är att utveckla utbudet av produkter för kultur- och naturintresserade internationella besökare med fokus på ledbaserad turism.

För mer information:
Fredrik Albihn, projektledare Tourism in Skåne, fredrik.albihn@skane.com