Quincy Jones till Ystad Sweden Jazz Festival!

Quincy Jones till Ystad Sweden Jazz Festival!

Ystad Sweden Jazz Festival är oerhört glada och stolta över att kunna välkomna Quincy Jones, årets hedersgäst. Under mer än 60 år har Jones uppträtt, komponerat, arrangerat, dirigerat, producerat musik för film och TV, grundat flera skivbolag och musikmagasin.

Han är en mästare och innovatör i musik och den som lyckats förena pop, soul, hip-hop, jazz, klassisk musik, afrikansk och brasiliansk musik i spännande gränsöverskridande möten.

-          Det här är så enormt att det är svårt att riktigt ta in. Quincy Jones är idag den största och bredaste artisten i världen, alla kategorier. Och han har upptäckt vår festival! Det är riktigt riktig stort, säger en entusiastisk Jan Lundgren, konstnärlig ledare för festivalen.

Quincy Jones har arbetat med alla stora världsartister såsom Dizzy Gillespie, Ella Fitzgerald, Sarah Vaughan, Miles Davis, Frank Sinatra, Ray Charles, Count Basie, Duke Ellington, Lionel Hampton, Dinah Washington, Andy Williams, Big Maybelle, Ice T, Big Daddy Kane, Melle Mel, Stevie Wonder, Tina Turner, Lionel Richie, Bruce Springsteen och många fler.

Under åren har han producerat filmmusik till 33 filmer, bl. a i samarbete med Steven Spielberg.

I Europa har Quincy Jones arbetat med bl a Charles Aznavour, Jacques Brel, Henri Salvador och Bono.

Redan i slutet av 1950-talet gjorde Quincy Jones inspelningar med Harry Arnolds Radioband och Sveriges då största jazzmusiker. Under början av 1960-talet, då Quincy Jones bodde i Sverige, inleddes samarbetet och en lång vänskap med Bengt-Arne Wallin.

I mitten av 1980-talet samlade Jones ihop musikeliten, producerade och arrangerade ”We are the world”-singeln i välgörenhetsprojektet ”USA for Africa”. Världens fortfarande mest sålda singel.

År 1978 skrev Quincy Jones filmmusiken till The Wiz, som baseras på musikalen Trollkarlen från Oz. Michael Jackson spelade en av huvudrollerna i filmen, vilket blev starten till ett långvarigt samarbete. Ett samarbete som resulterade i flerfaldiga platinaskivor för albumen Off The Wall, Bad och Thriller. Det senare är fortfarande världens mest sålda album.

Quincy Jones har belönats med hundratals utmärkelser, bland dem Polarmusikpriset 1994.

”A Quincy Jones Celebration”
En av världens genom tiderna största musiker kommer till Ystad Sweden Jazz Festival 2012. Festivalen och den svenska jazzeliten hyllar denna gigant med ”A Quincy Jones Celebration” den 5 augusti kl 22.00.

Källa och mer information:
Quincy Jones officiella webbplats : http://www.quincyjones.com/

Ystad Sweden Jazz Festival arrangeras av föreningen Yazz samt Musik i Syd

Kontakt till Ystad Sweden Jazz Festival:
Thomas Lantz, ordförande,  0709-47 77 99
Jan Lundgren, konstnärlig ledare, 070-865 87 27