Privata aktörer bygger Skånes onlinebokning

Skåne väljer Ystadsföretaget Nordic Travel och Göteborgsföretaget Visit Technology Group för att bygga och driva Sveriges största resebyrå online.

- Istället för att konkurrera med privata aktörer samarbetar vi med dem. Vi ser dem som garanter för att kunna ställa en riktigt konkurrenskraftig digital marknadsplats till vår närings förfogande. Vår filosofi är att kommersiella aktörer skapar och driver marknadsplatser effektivare än vad kommuner och regioner gör, säger Pia Jönsson Rajgård, VD för Tourism in Skåne.

Bakgrunden till projektet är att alltfler människor förväntar sig att kunna hitta, boka och betala hela sin Skånevistelse online. Därför bygger Skåne en gemensam digital plattform för 20 000 produkter, 3 500 företag och 33 kommuner. Den största i sitt slag i Sverige.

Tourism in Skåne är beställare. Visit Technology Group är teknisk leverantör, det vill säga leverantör av boknings- och datasystemet. Nordic Travel är teknisk arrangör, det vill säga den part som tar emot de faktiska bokningarna samt hanterar transaktioner mellan besökare och företag.
Det kostar inget för till exempel hotell, restauranger eller kanotuthyrare att delta i Skånes resebyrå online. Deltagarna betalar en marknadsmässig provision (på mellan 12 och 15 procent inklusive moms) för varje bokning, beroende på produkt och kanal. Men de betalar enbart för bokad och betald produkt.

- Provisionen kan ses som en marknadsföringskostnad som ger garanterad omsättning. Därför tror vi att de allra flesta aktörer, företag och kommuner i Skåne, kommer att delta. Ju fler vi blir, desto mer attraktiva blir vi, säger Pia Jönsson Rajgård.

Skånes nya onlinebokning är ett steg i det strategiska arbetet att göra Skåne till en av Sveriges två mest besökta destinationer. Idag torsdag publiceras slutversionen av den strategiska rapporten om ”Tjänsteinnovation och tillgänglighet”, där arbetet med onlinebokningen beskrivs i detalj.

Ladda hem rapporten: http://skane.com/strategi

Pia Jönsson Rajgård
VD, Tourism in Skåne,

Mats Persson
VD, Nordic Travel,

Amanda von Matern
Marknadschef och projektledare, Visit Technology Group

Fakta om Nordic Travel
Nordic Travel, dotterbolag till Ystad Resebyrå/Team Bornholm AB, är teknisk leverantör. Nordic Travel har lång erfarenhet av liknande uppdrag åt Svenska Golfförbundet, Västmanland och Sörmland med kommuner samt Elite Hotels.

Fakta om Visit Technology Group
Visit Technology Group är teknisk leverantör och levererar boknings- och databassystemet Citybreak. Citybreak är ett av de ledande internetbaserade bokningssystemen för besöksnäringen. Bland många kunder finns Destination Copenhagen, Visit Oslo, Cape Town pass med flera.