Pressinbjudan - Mathias Dahlgren inspirerar inför Matrundan på Österlen

Den 28 maj – 6 juni arrangeras Matrundan på Österlen för fjärde året. Inför årets matrunda ordnas en inspirationsdag för alla som arbetar professionellt med mat. Mathias Dahlgren, en av Sveriges största matprofiler, flerfaldigt belönad och sju gånger utsedd till Kockarnas Kock håller i seminariet tillsammans med Anne-Marie Hovstadius, Visit Sweden, med uppdraget att sätta Sverige på den internationella matkartan.

Denna uppföljning på förra årets seminariesuccé sätter vår egen mat och mathistoria i fokus.

- Vi har varit dåliga på att bygga vår svenska identitet utanför Sverige med hjälp av vår matkultur, anser Mathias i sin bok Det Naturliga köket. Medan resten av världen har använt sin matkultur för att berätta om sin identitet har inte mat som marknadsföring ansetts som intressant i Sverige.

Det är Anne-Marie Hovstadius uppdrag att ändra på detta. Anne-Marie är projektledare för kommunikationsplattformen för ”Sverige – det nya matlandet” ett femårigt projekt som drivs av Visit Sweden, Exportrådet och Jordbruksverket.

-Det är nu dags att upptäcka ”Himma”, tycker Anne-Marie. Att vi måste upptäcka och uppskatta allt det fantastiska vi har i Sverige.

Matrundan Österlen tillsammans med Skånes Livsmedelsakademin bjuder in press/media till seminariet

Tid: torsdagen den 26 maj 11.00 – 16.00

Var: på Allé i Svinaberga på Österlen

Begränsat antal platser, anmälan se nedan!

Dagen inleds med att kockar från Matrundans medlemsföretag bjuder er att smaka på Österlen. Det kommer att finnas möjlighet för media att under dagen få korta intervjuer både med Mathias Dahlgren och Anne-Marie Hovstadius.

Matrundan – kulinarisk turism ekonomisk förening – samlar ett 30-tal företag med kopplingar till mat i någon form. De är odlare, små och stora livsmedelsproducenter, gårdsbutiker, gästgivargårdar, restauranger och caféer alla belägna i Ystad-Österlen regionen. Varje vår arrangeras Matrundan, under en vecka i maj bjuds besökare på nya spännande upplevelser med kulinariska förtecken. En helg under hösten bjuds det in till Matrundan Höst. www.matrundan.se

Skånes Livsmedelsakademi är en nätverksorganisation för alla som arbetar med livsmedel, mat och måltid. Smaka på Skåne är det verksamhetsområde ,som arbetar med utveckling av småskalig mattillverkning, måltidsupplevelser och kulinarisk turism. Tillsammans kan vi göra Skåne till en kulinarisk frontregion!

Anmälan om deltagande: info@matrundan.se

För mer information kontakta: Matrundan – kulinarisk turism ekonomisk förening: Svante Aspelin 0414 - 41 14 47 eller Ingalill Thorsell 044 - 35 10 16

Skånes Livsmedelsakademi: Håkan Jönsson, hakan.jonsson@livsmedelsakademin.se; 0733-603521

www.livsmedelsakademin.se, www.smakapaskane.se