​Nya vandringserbjudanden utvecklar Skåneleden

​Nya vandringserbjudanden utvecklar Skåneleden

Efter knappt tre månaders intensiv produktutvecklingsprocess med Skåneleden och vandring i fokus har utvalda företagare på ledsträckningar i Simrishamn, Tomelilla och Vellinge utvecklat förpackade vandringserbjudanden, som nu är redo att marknadsföras.

Tisdagen den 12 maj presenterades de nya vandringsprodukterna vid en Mini-mässa på Media Evolution City i Malmö. Kriterier vid framtagandet av vandringserbjudandena har varit att de ska vara anpassade för utländska besökare och deras behov, bokningsbara on-line och skapa nya säsonger.

Målet med produktutvecklingsprocessen är att uppgradera Skåneleden till en exportmogen led av internationell standard samt att stärka och utveckla Skåne som vandringsdestination.

Inbjudna intressenter till Mini-mässan hade till uppgift att bedöma och lämna feedback på de presenterade produkterna. I slutet av mässan korades fem vinnare vars pris består av deltagande i Tourism in Skånes internationella marknadsföringskampanjer i framförallt Danmark och Tyskland. Ett tjugotal vandringserbjudanden framtagna av lika många företag presenterades under Mini-mässan.

- Med denna kraftfulla satsning internationaliserar vi både leden och alla de delar som skapar de produkter och tjänster besökaren efterfrågar, och bidrar till Skånes attraktivitet som vandringsdestination, säger Pia Jönsson Rajgård, VD på Tourism in Skåne.

Produktutvecklingsprocessen har genomförts i samarbete med turismorganisationerna i Tomelilla, Simrishamn och Vellinge. Till hösten inleds en motsvarande produktutvecklingsprocess för vandringserbjudanden kring Skåneleden i nordvästra Skåne i samarbete med Familjen Helsingborg.

- Förutom att vi är mycket nöjda med de produkter som arbetats fram, så ser vi också värdet i de förutsättningar för nätverk och klusterbyggande som processdriven utveckling ger, fortsätter Pia Jönsson Rajgård.

Deltagande företag i vårens produktutvecklingsprocess för Skåneleden:
Agda Lund B&B, Ravlunda Bränneri, Farmorslycka B&B, Lilla Vik, Kiviks musteri, Havängs vandrarhem, Kaffestugan Alunbruket, Stall Torparebron, Drakamöllans gårdshotell, Kuskahusens gårdshotell, Brösarps Gästgifveri, Ängelkottskompaniet, Fotevikens museum, SkanörFalsterbo Hotels, Gylleneiden, Hyrenhoj, Guide Peter Reelfs, Guide Petra Hänsel, Vandra of Sweden och Kazika.

Fakta om det regionala utvecklingsarbetet av Skåneleden
Tourism in Skåne har ingått ett samverkansavtal med huvudmannen Region Skåne för att utveckla aktörerna kring den 115 mil långa Skåneleden. Region Skånes utvecklingsarbete kommer att pågå fram till och med 2020, och syftar till att genomföra en rad olika utvecklingsinsatser tillsammans med kommuner, besöksnäring och andra aktörer i Skåne utifrån utvalda ledsträckningar. Exempel på detta är skyltningsprojekt, skötselutbildning, nya led/etappstrukturer och kommunikationsinsatser.

För mer information kontakta:
Jenny Sahlström, projektledare på Tourism in Skåne AB, 0705-39 45 02
Pia Jönsson Rajgård, VD på Tourism in Skåne AB 0768-87 07 30