Ny turistbroschyr: Skåne – Det kraftfulla konsthantverket

Ny turistbroschyr: Skåne – Det kraftfulla konsthantverket

Lagom till resemässan TUR i Göteborg, den 25-28 mars, och till Skånes många konstrundor under påsken, ger Tourism in Skåne ut en ny broschyr om Skånes konsthantverkare. Broschyren är resultatet av ett samarbete mellan Tourism in Skåne och Stiftelsen Konsthantverkscentrum, KHVC, i Skåne.

Den nya konsthantverksbroschyren innehåller presentationer av konsthantverkare i Skåne och deras alster. Den innehåller också en registerdel med adresser till skånska samlingar, kooperativ och konsthantverkare som har öppen verksamhet eller tar emot besök efter överenskommelse.

-I Skåne är konsthantverket rikare än på många andra platser, men det saknades en guide som visar det bästa vi har att erbjuda , säger Caroline Lilja-Grilly, projektledare på Tourism in Skåne. Konsthantverk blir allt mer populärt och många vill åka ut och träffa konsthantverkarna i deras ateljéer. De skånska konstrundorna drar tusentals besökare varje vår och med hjälp av broschyren kan var och en göra sin egen konstrunda året om – i staden och på landet.

– Det ligger i tiden med personligt signerade ting och det finns en glädje över att köpa ett unikt objekt. I Skåne har vi ovanligt många konsthantverkare, inte minst keramiker. Det är ett viktigt arv att lyfta fram, säger Pernilla Norrman, projektledare för Konsthantverkscentrum i Skåne.

Broschyren är uppdelad på sju uppslag:

- Upptäck det skånska konsthantverket – en värld av mångfald

- Skånska skatter – kulturarv  och samlingar

- Formstarka klassiker – internationellt erkända konstnärsprofiler

- I stadens myller – sydvästra Skåne

- På grund av kol och lera – nordvästra Skåne

- Konsthantverk i varje by –  sydöstra Skåne, Österlen

- I brytningsbygder – nordöstra Skåne

Broschyren  har 28 sidor, trycks i 50 000 exemplar på svenska och danska och distribueras via Tourism in Skånes hemsida  www.skane.com och de skånska turistbyråerna.

Under 2010 genomför Konsthantverkscentrum två större utställningar i Skåne:

Blickwechsel på Hovdala slott utanför Hässleholm 13/6 – 15/8. Blickwechsel är en bilateral utställning med 17 konsthantverkare från Sverige och Tyskland. Deltagarna har valts ut för att visa på hög kvalité och konstnärlig bredd inom textil, keramik, glas, papper och smycke.

Mycket snack och mycket verkstad – konsthantverk idag på Krapperups Konsthall 8/5 – 27/6 . Utställningens röda tråd är materialet, dess förvandling och förädling; att ett och samma material kan resultera i olika slutresultat.17 konsthantverkare deltar i utställningen.

Mer info:

Caroline Lilja, projektledare, Tourism in Skåne mobil: 0768-87 16 86
eller
Pernilla Norrman, projektledare för Konsthantverkscentrum i Skåne mobil: 070-465 70 70
eller
Lena Birgersson, pressansvarig, Tourism in Skåne AB mobil  0768 - 87 17 14
lena.birgersson@skane.com

Tourism in Skåne AB är Skånes marknadsföringsbolag för att främja turismen i regionen. Bolaget har som främsta uppdrag att öka antalet besökare i Skåne och att utveckla regionen som turistmål. www.skane.com.

Konsthantverkscentrum (KHVC) är Sveriges största organisation för professionella konsthantverkare och verkar på uppdrag av Kulturrådet sedan 1990. Verksamheten i Skåne startade 2009 med bidrag från Region Skåne och Stiftelsen Framtidens Kultur. www.konsthantverk.info