På Ystad Summit presenterar Visit Skåne viktiga insikter som är resultatet av ett samarbete mellan forskare vid Mittuniversitetet och Visit Skåne under våren 2024.

Ny rapport från Visit Skåne kan lyfta svenska evenemangsbranschen

Nu släpper Visit Skåne rapporten som ger större och tydligare värden för hela evenemangsbranschen. Rapporten skapar möjligheter för fördjupade insikter om hur branschen med en och samma metod kan mäta de turismekonomiska effekterna. Det betyder att investerare, arrangörer, politiker och andra kommer att få bättre underlag vid beslut. Och att branschen kan stärkas i sin helhet.

Svenska evenemang omsätter årligen över 53 miljarder kronor (Evenemang i siffror). Behovet av en enad bransch har aldrig varit större och vi behöver synka oss på nationell nivå för att arbeta mot samma mål. Med relevanta underlag och samlad statistik höjs trovärdigheten och kvaliteten i branschen, samtidigt som prioriteringar och beslut baseras på fakta.

I Sverige finns flera aktörer med kunskap om hur man genomför mätningar av turismekonomiska effekter. Men det saknas samsyn kring vilken metod som kan stärka och förbättra utvärderingen av effekterna av evenemang, särskilt inom turism. Under Ystad Summit, som är en öppen mötesplats för samhällsfrågor, presenterar Visit Skåne den färska rapporten i sin helhet. Det sker tillsammans med evenemangsforskaren på ETOUR, Robert Pettersson, som reder ut hur olika evenemang på ett hållbart och långsiktigt sätt kan mätas. Seminariet Evenemangens faktiska värden hålls på Ystad Summit den fjärde september kl 16.00-16.45.

I Ystad presenterar vi viktiga insikter som är resultatet av ett samarbete mellan forskare vid Mittuniversitetet och Visit Skåne under våren 2024. Själva rapporten fokuserar på att ge vägledning och rekommendationer. Med enhetlighet kan värden som ökad tillförlitlighet, effektivitet och transparens uppstå. Det ger en mer sammanhållen och tydlig bild av hur evenemang påverkar den lokala och regionala ekonomin och kan stärka evenemangssektorn som helhet.

Visit Skånes analytiker Viktor Johansson Bytyqi är moderator och leder en paneldiskussion i ämnet.

Gäster:

Henrik Gidlund, enhetschef på Helsingborg Convention and Event Bureau.
Maria Hallberg, projektledare internationella idrottsevenemang / projektansvarig SM-veckan på Riksidrottsförbundet.
Magnus Nilsson, Event Director på World Floorball Championship 2024.

Praktisk information:

Seminarium: Evenemangens faktiska värden

4 september 2024
Kl 16.00 - 16.45
Plats: Diskoteket på Björnestjernegatan 6, Regementet i Ystad

Fakta om Ystad Summit:

Ystad Summit är en öppen demokratisk mötesplats. Den 4 -6 september samlas aktörer från ideell sektor, politiken, samhällssektorn, näringslivet och från många andra håll för inspirerande samtal, möten och nätverkande. Här diskuteras de frågor som formar vår framtid.

Skånes regionala destinationsbolag, Visit Skåne AB, ska stärka Skånes varumärke internationellt, och främja besöks- och eventnäringen. I uppdraget ingår att verka för att stora evenemang, kongresser, utställningar och mässor genomförs i Skåne. Det handlar också om att utveckla skånsk besöks- och eventnäring med fokus på hållbarhet och innovation, och att öka destinationens kännedom och attraktivitet internationellt. Visit Skåne AB ägs av Region Skåne Holding AB och bildades 2023 genom en fusionering av Tourism in Skåne AB, Event in Skåne AB samt Business Region Skåne AB.