Matrunda på Österlen 11 - 20 maj med tema måltidsgestaltning och storytelling

För femte året arrangeras Matrundan på Österlen i Kristihimmelfärdsveckan. Under denna vecka bjuds besökarna på nya spännande upplevelser med kulinariska förtecken hos Matrundans nu drygt trettio medlemmar.

Nytt för i år är att man hos de flesta medlemmarna kommer att kunna smaka på smörgåsar med en spännande historia och att man kan köpa kuponghäften, som ger rabatt via turistbyråerna. En annan nyhet är att vi tjuvstartar redan eftermiddagen den 11 maj med en officiell invigning av Matrundan. Matrundepremiären arrangeras i år också i en annorlunda miljö nämligen i Frötorken på Karlfälts Gård (vägbeskrivning se: www.karlsfelt.se).

Matseminarium för branschfolk
Alla "matmänniskor" inbjuds till Smörgåsbord fyllt av storytelling den 11 maj kl 11.30 – 14.30. Det kommer att byggas ett 20 meter långt bord i form av Österlen med sand, hav, bokskogar och böljande rapsfält och på det bordet presenteras medlemmarnas olika smörgåsar. Matkreatören Björn Yllipää kommer också att prata om vikten av måltidsgestaltning. ”Så skiljer man ut sig från mängden” är hans tema.

Runt om på Frötorken kan de sedan vandra mellan olika ”speakers corners” där medlemmarna har fritt fram att fånga åhörarna med det, som de vill berätta.

Officiell invigning med invigningsmingel
Mellan 15.00 och 19.00 den 11 maj hälsas allmänheten välkommen till mingel och en försmak på årets Matrunda. Föreningens medlemmar har dagen till ära också komponerat en speciell, varm matrundesmörgås, som besökarna får möjlighet att smaka på. Vid detta unika tillfälle kommer även trädgården på Karlsfälts Gård att vara öppen för allmänheten.

För mer information kring årets Matrunda 11 - 20 maj kontakta:
Matrundan – kulinarisk turism ekonomisk förening Svante Aspelin 0414 - 41 14 47
eller Ingalill Thorsell 044 - 35 10 16. Se också www.matrundan.se

Medlemsföretag
Allé på Österlen • Buhres Fisk • Börje Olssons Skafferi • Christinehofs Ekopark • Drakamöllan Gårdshotell • Gröna Butiken • Hammenhögs Gästis • Herrestad Gästis • Ingelstorps Restaurang och Pensionat • Karlsfälts Gård • Kivikås Frukt & Must • Kiviks Café & Bageri • Kiviks hotell • Kiviks Musteri • Klostret i Ystad • Kronovalls vinslott • Köpingsbergs Vingård • Lanthandlaren i Vitaby • Lödahus chokoladkultur • Maritim Krog & Hotell • Ottsjökockens Lönnkrog • Petersborgs Gård • Skillinge hamnkrog • Sköllen gårdshotell • Stockeboda Gård • Sövde Musteri • Talldungen gårdshotell • Vendel Ales Stenar • Åbergs Trädgård & Café • Äppelriket • Österlenchoklad • Österlenkryddor • Österlensparris.