Konsten triumferar i Skåne under påsken

Konsten triumferar i Skåne under påsken

Påsken i Skåne är Konstrundornas tid. Det är också den helg när krogar och pensionat i Skåne slår upp dörrarna inför sommarsäsongen och för de flesta innebär det en rivstart när tiotusentals människor rör sig i Skånes alla hörn. Vårens ankomst firas och konsten triumferar!

Flera hotell och boendeanläggningar erbjuder särskilda ”Konstpaket” med övernattning. Örenäs slott, Landskrona, Hotell Erikslund, Ängelholm och Hotell Brunnby Gård på Kullahalvön är några av dessa. Simrishamns Turistbyrå har också liknande erbjudanden med övernattning på något av Österlens många Bed& Breakfast-ställen.

När du ger dig ut i Skåne för att besöka konstnärerna i deras ateljéer, verkstäder och gallerier så har du ett tiotal konstrundor att välja mellan. Den äldsta rundan är den på Österlen, som i år firar 42-årsjubileum och Konstrundan i nordvästra Skåne är den största med 156 konstnärer. Alla finns med på samlingsutställningen i Landskrona Konsthall och Konstrundan invigs av Leif Pagrotsky som är ledamot av Riksdagens kulturutskott. Gästutställare på Konstrundan i MittSkåne är ”multikonstnären” Lasse Åberg. Hans utställning ”Visuella hyss” visas på Frostavallen tillsammans med samlingsutställningen. Lasse Åberg kommer själv till utställningen på Påskafton kl. 11. Både Konstrundan i nordvästra Skåne och Konstrundan i MittSkåne satsar på barnen genom särskilda barnrum där de bland annat får måla på staffli.
På Häckeberga slott ställs också traditionsenligt ut konst. Det är Galleri Final i Malmö som i år bland annat visar fotografier av Anders Petersen och en tidigare aldrig visad fotoserie av Ola Billgren.

Här är Tourism in Skånes översikt över de skånska konstrundorna under påsken 2010. Adresserna till respektive konstrundas hemsidor med öppettider, kartor och övrig information finner du här:

2-11/4 Konstrunda i nordvästra Skåne
156 konstnärer från Nordvästra Skånes Konstförening öppnar sina ateljéer och utställningslokaler på olika platser runt om i nordvästra Skåne. Tio av konstnärerna är nya i föreningen. Konstrundan och samlingsutställningen  invigs på Landskrona Konsthall av Leif Pagrotsky, ledamot av Riksdagens kulturutskott. Den 8/4 anordnas ett seminarium i Landskrona konsthall om ”Reproduktioner kontra originalkonst”. www.konstrundan.nu

2-11/4  Konstrundan på Österlen  ÖSKG
Medlemmarna i Östra Skånes Konstnärsgille öppnar sina ateljéer och bjuder in till den gemensamma utställningen på Tjörnedalagården i Baskemölla norr om Simrishamn.
www.oskg.nu

2- 5/4  Konstrundan i Mittskåne
Samlingsutställningen visas på Frostavallen och de öppna ateljéer och utställningslokalerna finns i området Hässleholm, Eslöv, Hörby och Höör.  Utställningen på Frostavallen är öppen kl.10-18.
Här är också ”multikonstnären”Lasse Åberg gästutställare och visar egen konst. Långfredagen kl. 14 startar en vandring från Norra Åkarps kyrka i Bjärnum till ateljé Götesdotter där Gunnel Götesdotter bjuder på kaffe och visar sin utställning.
www.konstrundan.com

2-11/4  Konstrundan i västra Skåne
Konstnärer från Västra Skånes Konstnärsgille öppnar sina ateljéer och utställningslokaler på olika platser runt om i västra Skåne. Samlingsutställning på Alnarpsgården i Alnarp, Kulturhuset Björnen i Åstorp och Kulturforum Esarp strax utanför Staffanstorp.  www.vskg.se

2-11/4  Konstrundan i sydvästra Skåne
Ett 40-tal konstnärer ställer ut för 15:e året i rad. Samlingsutställning på Naturgården i Bröddarp, väg 101 cirka 1 mil från Malmö. Nyhet för i år är ett eget rum för barnen där de kan måla på staffli och göra lerfigurer. Nytt för i år är också en bok om föreningens konstnärer. Öppet: www.ksvkonst.se

1- 5/4  Konstrundan i hela Skåne - Fria Konstnärers Gille
Cirka 50 konstnärer från Fria Konstnärers Gille öppnar sina ateljéer och utställningslokaler runt om i Skåne. Samlingsutställning i Brösarps Mässhall. Nytt för i år är Lilla Salongen med separatutställningar. Vernissage fred 2/5. Fritt inträde. www.friakonst.se

2-5/4 Skurupsbygdens konstrunda
Skurupsbygdens Konst- och Hantverksförening, SKHF, arrangerar med samlingsutställning i Mästers Galleri, Svaneholm, Skurup. www.skhf.se

1-11/4  Jordberga Konstexpo
På Söderslätt ligger Jordberga Gods. Här finns det nyinvigda Kulturhuset där Kulturföreningen Jordberga Konst Expo bjuder in till ett konstevenemang i slottsmiljö. Ett tiotal etablerade konstnärer visar sina alster. Vernissage kl. 17-21. Öppet alla dagar under Påskhelgen kl. 10-18. Jordberga Gods ligger längs kustvägen och Riksväg 101, ca 30 minuter från Malmö.www.jordbergakonstexpo.se

2-5/4 Konst- & Hantverksrunda på Linderödsåsen
Nyhet! Samlingsutställning på Skånes Naturcentrum Fulltofta den 2-5/4 kl. 10-17. www.linderodsasensturism.se

2-5/4 KonstPromenad i Smedstorp på Österlen
15 gallerier med ett tjugotal konstnärer visar allt från grafik, oljemålningar och keramik till silver, smide, betong, textilkonst, skulptur och foto. Ställ bilen i byn och promenera mellan gallerierna.
Delta också i en utlottning med priser skänkta av konstnärerna. Café och matservering. www.smedstorp.se

1-4/4 och 10-11/4 Samlingsutställning på Galleri IsieTio i Klagshamn
Konstnärer från kulturföreningen Öppna Sinnen ställer ut. Öppet kl.11-17
www.isietio.se och www.oppnasinnen.org

2/4-5/4 Konst på Häckeberga slott
Galleri Final, Malmö ställer traditionsenligt ut konst på Häckeberga slott. I år blir det bland annat foton av Anders Petersen, Ralph Nykvist och Ola Billgren.
www.gallerifinal.se

Läs mer om Paketerbjudande med övernattning:
Örenäs slott www.konstrundan.nu
Hotell
Erikslund AB www.hotellerikslund.se
Brunnby
Gård www.brunnbygard.se
Konstpaket på Bed&Breakfast på Österlen www.simrishamn.se
Fler boendealternativ finns på www.skane.com

Konstrundor senare under våren och hösten:

20-23/5  Konstrunda på Hven
Miljövänlig konstrunda på Hven under Kristi Himmelfärdshelgen. Cykla runt ön och besök de olika konstnärerna på Ven. I samarbete med Hvens Kulturförening öppnar tjogotalet konstnärer och konsthantverkare upp sina verkstäder och ateljeér Öppet kl. 10.30-16.30,tiderna är anpassade efter Ventrafikens båter. Avgång Landskrona kl.10.00 och åter från Bäckviken kl.16.45.
www.venskulturhus.se

30/10 – 7/11 Konstnärsgillet Söderslätts konstrunda
KGS Konstrunda Öppet Hus på Söderslätt
www.kgskonst.se

Presskontakt:
Lena Birgersson , pressansvarig , Tourism in Skåne AB, Stortorget 9 ,211 22 Malmö
tel.040-623 97 85 (kopplat till mobil) Mobil. 0768-87 17 14 lena.birgersson@skane.com www.skane.com

Tourism in Skåne AB är Skånes officiella marknadsföringsbolag inom turism. Uppdraget är att marknadsföra Skåne för svenska och utländska turister. Bolaget är, tillsammans med Event in Skåne och Invest in Skåne, dotterbolag till Business Region Skåne som ägs till 85 procent av Region Skåne och till 15 procent av Kommunförbundet Skåne.