Konsten färgar påsken i Skåne

Konsten färgar påsken i Skåne

De efterlängtade konstrundorna i Skåne närmar sig. Den 6-15 april slår konstnärer och konsthantverkare runt om i Skåne upp portarna och släpper in både vårljus och tillströmmande besökare. Dessa dagar ges unika tillfällen att komma in i privata ateljéer och verkstäder, för spännande upplevelser och kanske ett och annat inköp.

Totalt finns ett tiotal olika konstrundor att välja mellan. En av de största är den i nordvästra Skåne, mellan Helsingborg och Mölle, vid naturreservatet Kullaberg. Här finns hela 149 konstnärer representerade. Ursprungligen uppstod idén med konstrundor på Österlen, och Östra Skånes Konstnärsgille anordnar i år sin 44:de konstrunda, med 108 deltagare. Med nya appen ”Österlen i Handen” eller ÖSKG´s traditionsenliga karta är det lätt att hitta till de olika utställarna på Österlen. Håll även utkik efter skyltar och symboler i gult och rött, som hälsar besökare välkomna.

Konstrundorna upplevs som ett unikt tillfälle att verkligen komma nära personerna bakom verken, då många öppnar upp sina privata hem och ateljéer. Själva rundturen i det vårfagra Skånska landskapet är en estetisk upplevelse i sig, oavsett om man tar sig runt med bil eller cykel.

Med påsken och konstrundorna drar även högsäsongen för flera pensionat och krogar igång i Skåne. Nytt för i år att Skåne erbjuder speciellt framtagna konstpaket, med boende samt besök på ateljéer och konstmuséer, som du hittar här: http://boka.skane.com/boka/paket

Mer information om Skånes konstrundor finns på: http://konstrundan.skane.com

För mer information, vänligen kontakta:
Sara Brynskog, PR-ansvarig, Tourism in Skåne, 0768-870353