Hektisk evenemangsvår i Skåne

Våren och sommaren är en blomstrande tid för evenemangslystna, och i Skåne finns något för alla smaker; idrott, kultur, mat och dryck. Under 2014 kan vi se fram emot flera stora golfevenemang, både golf-SM, som spelas på 15 banor runt om i Skåne, och Skandinaviens största golftävling, Nordea Masters som spelas på PGA National i Bara. SM-finalerna i handboll avgörs på Malmö Arena, och i Brösarp drar en unik mat- och dryckesfestival igång i maj.

Stora evenemang är viktiga för destinationens attraktionskraft och det långsiktiga varumärkesbyggandet. Det ger även omedelbara effekter för besöksnäringen. Event i Skåne har uppdraget att värva evenemang och Tourism in Skåne utvecklar återkommande evenemang. Årligen värvar Event in Skåne tillsammans med partners ett trettiotal event. Den största triumfen 2013 var utan tvekan Eurovision Song Contest, som bidrog till en turismomsättning på 185 miljoner kronor och skapade PR-värden för över en miljard.

-  Vi jobbar hela tiden på lång sikt, just nu exempelvis med det stora vandringsevenemanget Eurorando 2016, då 7000 europeiska vandrare kommer till Skåne för att uppleva Skåneleden och andra utvalda leder spridda över minst 20 kommuner, säger Pehr Palm, VD på Event in Skåne.

-  Bredden på event stärker Skåne som eventregion och bidrar till ökad omsättning och nya arbetstillfällen. Stora evenemang fungerar som katalysator och motor för regional utveckling, fortsätter Pehr Palm.

Några evenemang att uppmärksamma under våren 2014:
23-25 maj – Skånes matfestival
Livsmedelsakademin och Smaka på Skåne arrangerar en unik skånsk matfestival i Brösarp. Under tre dagar finns möjlighet att fullt ut uppleva, provsmaka, lära känna och upptäcka Skånes alla småskaliga producenter, etablerade livsmedelsföretag och mathantverkare. http://skanesmatfestival.se/

24 maj – SM-final i Handboll
SM-finalerna i handboll för damer och herrar 2014 avgörs för tionde året i rad i en direkt avgörande final på Malmö Arena. Sedan 2005 har handbollens SM-finaler avgjorts i en direkt avgörande final som avslutning på säsongen. Malmö arena står för tredje gången (2010 och 2012) som värd för arrangemanget. http://www.smhandboll.se/

29 maj – 1 juni Nordea Masters
Nordea Masters är en del av European Tour och en tävling som lockar närmare hundratusen besökare. Av tourens ca 50 tävlingar är Nordea Masters en av de publikmässigt största. I år spelas Nordea Masters på PGA Sweden National i Bara, Svedala. Peter Hanson och Henrik Stenson är med i startfältet. http://nordeamasters.se/

12-15 juni – Nordiskt forum
Nordiskt forum är ett initiativ av kvinnorörelsen i Norden och en milstolpe i arbetet för kvinnors rättigheter och jämställdhet. Det är en uppmaning till oss själva att skärpa oss i en tid då kvinnors rättigheter i världen ifrågasätts.  http://nf2014.org/

För mer information, vänligen kontakta:

Pehr Palm, VD på Event in Skåne, pehr.palm@skane.com, 0768 87 07 46

Tourism in Skåne AB leder utvecklingen av varumärket Skåne till att bli Sveriges starkaste destinationsvarumärke. Som Skånes officiella marknadsbolag ska vi marknadsföra, sälja och utveckla Skåne som destination. Tillsammans med partners skapas nya affärsmöjligheter och ökad kunskap som ska leda till högre upplevd kvalitet för besökaren.