Axel Nilsson, son till ägarna Anja och Erik på Gunnarhögs Gård, springer genom rapsfälten på gården.

Gunnarshögs Gård är Skånes kandidat till Stora Turismpriset 2022

800 skåningar röstade fram Gunnarhögs Gård som Skånes kandidat till Stora turismpriset. Med stor innovationskraft och satsning på utveckling av nya hållbara livsmedel och lärande bryter Gunnarhögs Gård ny mark inom besöksnäringen. Verksamheten har på 20 år gått från tillverkare av rapsolja till en fullskalig besöksverksamhet med omkring 45 000 besökare per år, och med hjärta för vår planet ser Gunnarshögs Gård uppdraget att berätta vad de faktiskt gör som lika viktigt som själva produktionen.

Under sommaren har skåningarna nominerat skånska kandidater till Stora turismpriset och förutom Gunnarshögs Gård röstades även Restaurang Spill och Nature Shelter Hotel fram och valdes ut till omröstning. Gunnarshögs Gård tog hem röstningen i Skåne, och är nu med och tävlar nationellt om Stora turismpriset som delas ut årligen av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism.

Gunnarshögs Gård är en verksamhet som har utvecklats från ett traditionellt jordbruk till ett nytänkande livsmedelsföretag med fokus på lärande och hållbarhet. De står bakom ett helhetskoncept som inkluderar landsbygdsfrämjande aktiviteter, besöksnäring, forskning, utbildning, hållbart jordbruk och innovativt företagande.

Gunnarhögs Gård ägs och drivs av Erik Nilsson, Anja Persson och Lisbeth Nilsson. Med fokus på innovation tar verksamheten stora kliv vad gäller utveckling av nya livsmedel. Framtidens protein kommer från rapsen. I samarbete med Lunds Universitet är man nu i färd med att utveckla ett vegetabiliskt protein av rapskaka. Av den raps som odlas i Sverige är det möjligt att försörja Sveriges befolkning med 50 % av det protein vi behöver. Genom besöksverksamheten kan man berätta, fortsätta utbilda och sätta fokus på rapsens roll som framtida livsmedel.

- Det är oerhört spännande att följa utvecklingen som sker på Gunnarshögs Gård. Verksamheten ligger i framkant vad gäller hållbar livsmedelsproduktion, men även i att ta sig an trenden att besökare vill lära sig nytt. De inspirerar verkligen till nytänkade i hela branschen, säger Carla Aguirre, tf vd på Tourism in Skåne AB

Med ett brinnande intresse för pedagogiskt lärande och barnen i centrum skapas upplevelser där besökaren får vara medskapare och samtidigt lära sig om rapsens resa. Gunnarshögs gård har sedan många år tillbaka arbetat för att främja kunskap kring var maten kommer ifrån genom att visa hur modernt lantbruk och livsmedelsproduktion fungerar.

- Barnen är vår framtid och de står i centrum för vår produktutveckling. I barnanpassade visningar får sinnena en upplevelse, doften och smaken av rapsolja, ljudet av maskinerna. På så sätt sås ett frö för intresse för grön näring och vetgirighet kring hur vår mat blir till, Säger Anja Persson på Gunnarshögs Gård.

Vad är Stora turismpriset?

Priset ges till aktörer som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till spridning av kunskap och utveckling av besöksnäringen. Skånes kandidat belönas med 10 000 kronor och är med och tävlar nationellt om 100 000 kronor som delas ut i samband med SKR:s årliga konferens "Besöksnäringen på agendan" den 30 november på Vasateatern i Stockholm.

Läs mer om Stora turismpriset

För mer information, kontakta gärna:
      Carla Aguirre Muñoz, tf vd på Tourism in Skåne AB, carla.aguirre@skane.com, + 46(0)72 566 73 90

Tourism in Skåne AB är Skånes regionala DMO (Destination Management Organisation). Vi samordnar och genomför insatser inom marknadsföring, destinationsutveckling och gränsöverskridande innovation för en hållbar utveckling i Skåne. Vårt arbete är framtidsinriktat och omvärldsbaserat och syftar till att skapa värde för besöksnäringen i Skåne. Vi strävar efter att uppnå visionen i Färdplanen för Skåne mot 2030: Skåne – where tourism matters.

Tourism in Skåne AB ingår, tillsammans med systerbolagen Event in Skåne AB, Film i Skåne AB och Invest in Skåne AB i koncernen Business Region Skåne AB som ägs av Region Skåne Holding AB.