​Fortsatt stark tillväxt för skånsk turism

​Fortsatt stark tillväxt för skånsk turism

Närmre 2,3 miljoner gästnätter i Skåne under årets första halvår innebär en ökning med 7,3 %. Starkast har utvecklingen varit för de utländska gästnätterna, som ökat med 10,6 % medan de svenska ökat med 6,4 %.

En marknad som sticker ut är Storbritannien, som har visat bäst utveckling av alla utlandsmarknader under januari till juni 2016 med en ökning av gästnätter med +9 518 st eller +29 % i Skåne. Malmö står för absolut största ökningen men även Lund, Ystad och Landskrona har stora ökningar av gästnätter från Storbritannien. De brittiska gästnätterna har ökat i hela 15 av de 21 kommuner där det finns statistik tillgänglig. Även i övriga Sverige syns en positiv utveckling med ökning av brittiska gästnätter i 16 av 22 län, och en total uppgång på 16,2 % på nationell nivå. Samma tendenser syns på danska sidan, där de brittiska gästnätterna i Köpenhamn ökat med 20,5 %.

- Vi har inte kunnat härleda ökningen från Storbritannien till någon enskild faktor, utan kan bara konstatera att den brittiska marknaden har visat all time high varje månad hittills i år i Skåne, säger Pia Jönsson Rajgård, VD på Tourism in Skåne. Britterna har generellt en väldigt bra bild av Sverige som ett öppet och intressant land och vi arbetar intensivt med marknads- och PR insatser på den brittiska marknaden, fortsätter hon.

Bland Tourism in Skånes övriga prioriterade marknader utvecklas även Polen (+30,1%), Norge (+15,4 %) och Kina (+41,3 %) väldigt bra. Skånes största utlandsmarknad Tyskland har en fortsatt stabil tillväxt och ökar under första halvåret med 4,5 %. Däremot backar Danmark (-2,5 %), Nederländerna (-2,5 %) och Ryssland (-12,8 %) under första halvåret.

Bland övriga marknader finns de största ökningarna från Spanien (+83 %), Indien (+42 %) och USA (+34 %).

För Sverige totalt ökade gästnätterna under första halvåret med 2,1 % jämfört med samma period förra året.

Gästnätterna har även ökat i Stockholms län (+5,4 %) medan Västra Götalands län (-1,0 %) och Dalarnas län (-1,3 %) har backat något under första halvåret. På danska sidan har Region Huvudstaden ökat (+ 3,4 %) liksom Region Själland (+ 9,8 %).

För mer information:
Pia Jönsson Rajgård, VD på Tourism in Skåne, 0768-870730.