För första gången: Skåne på trädgårdsmässan i Stockholm 8-11 april 2010

För första gången: Skåne på trädgårdsmässan i Stockholm 8-11 april 2010

En doftande skånsk äppellund, en skir grön bokhäck, välklippta buxbomsklot, magnolior, tulpaner, knoppande rabarber och en stickig överraskning på hjul!

Det och mycket annat bjuds i den skånska idéträdgården på Trädgårdsmässan i Älvsjö den 8 -11 april 2010. Det är trädgårdsjournalisten Gunnel Carlson som bygger  trädgården tillsammans med skånska trädgårdsmästare och elever  från  Sveriges Lantbruksuniversitet i Alnarp. Allt för att väcka besökarnas längtan till Skåne och locka dem dit.

-I vår skåneträdgård bjuder  vi mässbesökarna på en försmak av sol, vår och blomsterprakt, säger Gunnel Carlson. Medan resten av Sverige har snö kan vi  njuta av blommande blåsippor och knoppande träd. Våren kommer alltid först till Skåne.

Utöver den skånska idéträdgården finns också en informationsmonter där besökarna kan hämta årets skånska trädgårdsbroschyr ”Förtrollande trädgårdar” och även ta del av flera prisvärda reseerbjudanden och tävlingar med fina priser. I montern ställer också Elna Jolom, Tomelilla, en av Skånes främsta glaskonstnärer, ut sin unika glaskonst. Inspirationen till de unika glaspjäserna hämtar Elna Jolom från växtvärlden.

-I Skåne finns mängder av trädgårdar, såväl historiska som moderna, stora  som små.  Vi förmedlar också skånsk passion och stort trädgårdskunnande, säger Caroline Lilja, marknadansvarig på Tourism in Skåne. Vi vet att  trädgårdarna lockar besökare som vill njuta det goda, gröna livet i ett landskap med oomtvistligt söderläge.

Under mässdagarna finns en rad skånska trädgårdspersonligheter i montern. Från en scen i montern intervjuar Gunnel Carlson bland andra: Karin von Schenck, Sparrisgården, Skillinge, Kjell Åberg, Åbergs trädgård, Ystad, Philippe Plönninge, Fredriksdals trädgårdar, Helsingborg, John Taylor, Slottsträdgårdens trädgårdar, Malmö, Peter Englander, Apotekarns trädgård, Simrishamn, Rune Brand, Örtagårdens Plantskola, Vinslöv.

Mer om Skåne på Trädgårdsmässan.
Trädgårdsmässan hålls i Älvsjö mellan den 8–11 april 2010. Öppettider är 9 -18 varje dag. I år deltar cirka 400 utställare. Antalet besökare brukar vara cirka 60 000. Skånes informationsmonter är 21 kvadratmeter och idéträdgården är 77 kvadratmeter. Skånes trädgårdsbroschyr kommer att finnas på svenska och engelska.  Ett mer utförligt program om vad som händer i Skånes monter så småningom om www.tradgardsmassan.se

Mer information :

Caroline Lilja, marknadsansvarig, Sverige tel. 0768-87 16 86

Lena Birgersson
pressansvarig
Tourism in Skåne AB
Stortorget 9
tel. 040- 623 97 85
mobil.0768-87 17 14
lena.birgersson@skane.com
www.skane.com

Tourism in Skåne AB är Skånes officiella marknadsföringsbolag inom turism. Uppdraget är att marknadsföra Skåne för svenska och utländska turister. Bolaget är, tillsammans med Event in Skåne och Invest in Skåne, dotterbolag till Business Region Skåne som ägs till 85 procent av Region Skåne och till 15 procent av Kommunförbundet Skåne.