Årets Eventskåning 2020 hyllar alla de eldsjälar som lyfter Skåne som event- och mötesdestination

Finalisterna klara till Årets Eventskåning 2020

Kulturbolaget i Malmö, Lund Comedy Festival, Falsterbo Horse Show och Ystad Sweden Jazz Festival är de fyra finalister som har chans att ta hem titeln Årets Eventskåning 2020.

Årets Eventskåning hyllar alla de eldsjälar som är med och lyfter Skåne som event- och mötesdestination. Varje år delar Event in Skåne ut priset till de starkast lysande stjärnorna på Skånes eventhimmel. I år ges priset till den aktör som på bästa och mest innovativa sätt har ställt om sitt evenemang och inspirerat branschen att tänka nytt.

Årets eventskåning koras varje år vid en prisceremoni i januari och vinnaren röstas fram av branschen och den eventintresserade allmänheten.

Över 100 nomineringar kom in i november när Event in Skåne bad branschen och den eventintresserade allmänheten att skicka in sina favoriter. Av de 34 evenemang och eldsjälar som fick nomineringar valde juryn, bestående av Event in Skånes styrelse, ut fyra toppkandidater.

- Vi är djupt imponerade av hur de skånska eventaktörerna på kort tid har lyckats ställa om och skapa upplevelser av högsta klass för en bred publik - både i digital form och i hybridform. Mängden nomineringar är verkligen ett bevis på att Skåne ligger i framkant, säger Pehr Palm VD Event in Skåne

Förutom äran mottar vinnaren en prissumma på 15 000 kr. Priset har delats ut av Event in Skåne i åtta år, till personer och organisationer som på olika sätt bidragit till att lyfta Skåne som eventregion.

Röstningen öppnar i dag fredagen den 11 december på Event in Skånes sajt och är öppen fram till den 18 januari.

Här följer en närmare beskrivning av de nominerade:

• Kulturbolaget i Malmö - Totte Lundgren

KB var en av de absolut första livemusikaktörerna i Sverige som gick ut med livestreamade konserter. Konserten med Wilmer X sågs av över 28 000 och genom att engagera tittarna att stötta banden och arrangören med olika interaktiva donationsmöjligheter, drog man in intäkter långt över förväntan. Under året har KB livestreamat flera av de allra största svenska artisterna, och nått ut till nya fans, inte bara i Sverige, utan även runt om i världen. Därmed har de lyckats sätta den skånska musikscenen på kartan för en helt ny publik!

• Lund Comedy Festival - Kajsa Jönsson

Med ett driv och ”let´s do this”-anda skapade man en festival som trots rådande omständigheter visade att humor och kultur alltid kan placera sig på första parkett. Med säkerhet i fokus och stor uppbackning från volontärer, kommun, sparbanksstiftelser, sponsorer, samarbetspartners, artister och agenter lyckades man skapa en hybridfestival som syntes lokalt, regionalt, nationellt och internationellt med ett stort fokus: humor gör världen till en bättre plats.

• Falsterbo Horse Show - Jan O Wannius

När Falsterbo Horse Show inte kunde arrangera sitt årliga evenemang, lyckades man snabbt ställa om och värva ett SM i hoppning - utan åskådare, men likväl ett nationellt stjärnevent med 600 hästar och 500 ryttare. Malin Baryard Johnsson, Peder Fredricson, Fredrik Jönsson, Rolf-Göran Bengtsson och förra årets SM-vinnare Marcus Westergren var några av de ryttarstjärnor som intog Falsterbo under eventet som bitvis direktsändes i SVT2 och Equisport. Evenemanget genererade hög goodwill för Falsterbo inom ridsportvärlden och även internationellt, bl.a. genom de ryttare som stod på pallen.

• Ystad Sweden Jazz Festival - Thomas Lantz & Jan Lundgren

Som en av Europas mest välrenommerade jazzfestivaler valde man att snabbt skapa en hybridfestival. Totalt besökte 900 personer festivalen fysiskt på plats, men drygt 13 000 följde konserterna digitalt från världens alla hörn – jazzälskande publik följde festivalen i Brasilien, USA, England, Irland, Frankrike, Italien, Schweiz, Nederländerna, Tyskland, Polen, Danmark, Sydafrika och Japan, faktiskt ända borta i Vietnam. Dessutom ordnades det jazzkonserter på äldreboenden, bibliotek och caféer i Ystad. För första gången har festivalen recenserats av media som inte ens kunnat befinna sig på plats! Vilket inte varit möjligt utan de digitala sändningarna.