Final i tävlingen Skånes Bästa Golfkrog

Final i tävlingen Skånes Bästa Golfkrog

Sedan april har tävlingen Skånes Bästa Golfkrog pågått för fullt, och den 11 oktober är de nio finalisterna redo att möta juryn, bestående av bland annat Leif Mannerström och Tareq Taylor. Över 3000 röster har samlats in från kroggästerna på de 23 deltagande krogarna.

Bakom tävlingen står Smaka på Skåne och Tourism in Skåne, på initiativ av golf- och matexperter som Leif Mannerström, Tareq Taylor, Liv Wollin och Jesper Aspegren. Syftet med tävlingen är att höja kvalitén på golfkrogarnas utbud och samtidigt främja de skånska livsmedelsproducenterna som levererar sina råvaror till golfkrogarna.

- Vi är mycket glatt överraskade över det gensvar vi fått från kroggästerna. Det här visar att gästen engagerar sig i upplevelsen och dessutom hoppas vi att detta hjälpt till att hävda den skånska maten ytterligare, säger Per Persson projektledare vid Tourism in Skåne.

Kroggästerna har fått rösta, inte bara på smak och utseende av rätten, de har även fått säga sitt om bemötande, miljö och pris när de besökt krogen.

- Det betyder att även krögaren lyft sig och sin personal, ingen vill ju få dåligt omdöme, fortsätter Per Persson, som samtidigt vill tacka alla deltagande krogar för deras medverkan.

Gästerna har fått rösta flera gånger. De krogar som fått färre än 100 röster har inte kunnat kvalificera sig till finalen. Sammanlagt 23 golfkrogar deltog i årets tävling.

I finalen kommer finalisterna att få tillaga sina bidrag inför juryn med Sveriges egen matnestor Leif Mannerström som ordförande. SVT-kocken Tareq Taylor ingår även han i juryn. Tareq var en gång i tiden elev vid restaurangskolan i Malmö, nuvarande Frans Suell och Jörgen Kocks gymnasium där finalen äger rum, nu återvänder han alltså som kunnig och rättvis jurymedlem. De tävlande börjar då om från början, ingen kan alltså tillgodoräkna sig kvalificeringsresultaten.

Press välkomnas till finalen
Press välkomnas till finalen på Frans Suell och Jörgen Kocks gymnasium från kl. 15.30 den 11 oktober. Prisutdelningen sker ca kl. 18.30. Separat inbjudan kommer, men det går bra att anmäla sig redan nu till sara.brynskog@skane.com

Finalister
Finalister i kategorin Stekt Fläsk med Löksås är:
Bokskogen, Båstad, Falsterbo, Söderåsen, Tomelilla

Finalister i kategorin Favoriten, krögarens egen valfria favorit är:
Allerum, Bosjökloster, Elisefarm, Eslöv, Falsterbo

För mer information, vänligen kontakta:
Jesper Aspegren, 0702-687667
Per Persson, Tourism in Skåne, 040-6753457