Det kulinariska Skåne frestar Londonbor

Swedish Cities är ett pågående affärssamarbete i syfte att öka antalet besökare från bland annat UK. I samarbetet ingår förutom Skåne och Malmö, även Stockholm, Göteborg, Visit Sweden och Swedavia. En viktig målgrupp är unga Londonbor, som gärna upplever nya kulturer under en ”city break”.

I samarbetet pågår en kampanj på temat Live Swedish, som ska inspirera och engagera målgruppen genom olika aktiviteter i sociala medier och via event. Ett av inslagen är en Food Blogger Blind Date, där Peter J. Skogström, Årets Kock 2006, representerar Skåne. Hemma hos en noga utvald matbloggare i London lagar han mat på skånska råvaror ackompanjerade av skånska drycker. Speciellt inbjudna vänner deltar, och får förutom matupplevelsen även en inblick i vad Skåne erbjuder som besöksmål.

Anna Wittgren, Malmö Turism, deltar i eventet den 3 maj, och bjuder gästerna på inspirerande tips och förslag på upplevelser i Skåne.

- Att bjuda på storytelling kring destinationen via maten känns naturligt med tanke på Skånes fantastiska utbud av lokala råvaror, drycker och de många spännande restaurangerna, sägerAnna Wittgren, Malmö Turism.

I anslutning till aktiviteten pågår en tävling i Sociala medier, där Londonborna kan tävla om en kväll hemma hos sig, med en svensk stjärnkock. Parallellt löper också ett upplägg med en så kallad ”local curator”, där Karin Ericson skildrar sitt vardagsliv i Skåne på http://www.liveswedish.com/2012-skane/ samt via sociala medier. Även här ingår ett tävlingsmoment, för ökat engagemang och långsiktig spridning av budskapen.

Potentialen för en lyckad kampanj är god, då hela 44 % av de unga köpstarka paren utan barn, kan tänka sig att åka till Sverige de närmaste 3 åren. Främsta syftet med resan uppges vara att besöka släkt och vänner, men även Sveriges position som attraktiv och intressant city-break destination lockar starkt. Främst är det avkoppling, möte med andra kulturer och umgänge med familj och vänner som efterfrågas men även inspiration och att ha något att berätta för andra är viktigt.

För mer information, vänligen kontakta:
Sara Brynskog, Tourism in Skåne, 0768-870353
Anna Wittgren, Malmö Turism, 0709-342209

Tourism in Skåne AB är Skånes officiella marknadsföringsbolag inom turism och besöksnäring. Bolaget är, tillsammans med Event in Skåne, Invest in Skåne och Film in Skåne, dotterbolag till Business Region Skåne som ägs till 85 procent av Region Skåne och till 15 procent av Kommunförbundet Skåne.