Destinationsutvecklingen i sydöstra Skåne är igång

Destinationsutvecklingen i sydöstra Skåne är igång

De fyra kommunerna Ystad, Simrishamn, Tomelilla och Sjöbo har gått samman för att utveckla besöksnäringen i sydöstra Skåne. Processen kommer att ta två år och drivas enligt en beprövad och väletablerad modell. Arbetet har nu börjat i den grupp som ska föra processen framåt.

Kommunerna har gått samman i syfte att skapa en långsiktig och hållbar utveckling av området. Genom samverkan och nya arbetssätt ska besöksnäringens volymer och marginaler öka. Nya säsonger och teman ska skapa eller matcha befintlig efterfrågan på utlandsmarknaderna, där potentialen finns för ökad tillväxt.

Initiativet till processen har tagits av Tourism in Skåne och för uppdraget har anlitats konsultbolaget Tyréns, tillsammans med Svensk Destinationsutveckling (Svedest).

Arbetet kommer att drivas av en processgrupp med representanter från besöksnäringen och kommunala tjänstemän. Det första momentet är en inventering och analys av nuläge och potential och att definiera de marknader och målgrupper som man ser som presumtiva besökare till området. Besöksnäringens kunskap och idéer, liksom samarbete över kommungränserna är därför helt avgörande för processens framgångar.

I processgruppen finns representanter för Bo, Äta, Göra och Handla. De har valts ut för att få en god spridning i storlek och inriktning liksom för deras förmåga att verka som ambassadörer i sina respektive nätverk.

Regionens styrkor och tillgångar inom Bo, Äta, Göra och Handla är primära kriterier i processen. Att skapa nya säsonger som komplement till sommaren är en nödvändighet för att uppnå målen.

– Vi ser alla fram emot samarbetet där aktörer inom besöksnäringen och representanter från kommunerna ska samverka. Vi har ett fantastiskt område med många och stora attraktionsvärden, säger Anne-Line Scheele, näringslivschef, Tomelilla kommun.

Lista över företag som medverkar i processgruppen bifogas. Gruppens första workshop hålls den 5/2 på Hotel Svea i Simrishamn kl. 09.30-16.30. Press välkomnas efter mötet, kl. 16.30.

För mer information vänligen kontakta:

Magdalena Unosson, Sjöbo kommun tel 0416-270 78

Sofie Bredahl, Simrishamns kommun tel 0414-81 93 20